Gnocchigratäng med pancetta

Detta är min andra variant på gnocchigratäng, den första hittar ni här. Jag tycker gnocchi är ett schysst substitut mot pasta, och ombyte förnöjer ju. Visst, gnocchi är också pasta, men både konsistens och smak är lite annorlunda jämfört med pasta.

Jag ska absolut testa att göra egna gnocchi, men de jag köper av märket Del Ugo är faktiskt riktigt god!

Gratängen var riktigt krämig och absolut ingen viktväktarvariant med pancetta, creme fraiche, grädde och riven ost, men ibland behövs sån här mat. Receptet är löjligt simpelt men pancettan ger så mycket smak att det räcker alldeles fint såhär. Ibland behöver man inte konstra till det för att det ska bli gott.

Gnocchigratäng med pancetta, 4 portioner

500 g färsk gnocchi

100 g pancetta i bitar

2 dl creme fraiche

1 dl grädde

hackad persilja

1 näve riven hårdost

Stek pancettan och låt rinna av på hushållspapper. Smörj en gratängform. Varva gnocchi (okokt) och pancetta. Blanda creme fraiche och grädde – häll i formen. Strö över persilja och riven ost. Grädda i 200 grader ca 20-30 min.

4 reaktioner på “Gnocchigratäng med pancetta

  1. Gnocchi kan ju verkligen smaka olika, men den görs också på olika ingredienser. Jag tycker den som görs på potatis är godast, men så är jag tokig i potatis också. Göra egen har jag inte testat, men det borde vara lättare än pasta kan man tro iaf.

Kommentera

