Saftig chokladkaka med frosting – nästan som mormors

Min kära mormor var före sin tid på flera vis. Bland annat var hon den första flicka att gå på Skurups lantbruksskola, och där var hon enda tjejen under sin tid där. Mycket till pojkarnas förtjusning skulle jag tro, många har skrivit fina saker till henne i poesiböckerna som var populära på den tiden.

Mormor var en söt flicka och en underbar mormor. Dessutom duktig på att laga mat och baka och vid varje kalas dukades det upp sju sorters kakor. Vi barnbarn kunde ibland vara lite kräsna om ena sorten var tex finska pinnar, så hon brukade göra sig till ytterligare och gjorde en underbar chokladkaka i långpanna med ett tjockt lager chokladfrosting på. Hon kallade det visserligen chokladkräm, frosting var inget modeord på den skånska slätten i mitten på åttiotalet, men hon var sannerligen före sin tid med den kakan.

Tyvärr hade mormor inte någon vidare ordning på sina recept, så mamma har gett förslag till hur hon trodde mormor gjorde sin chokladkräm. Chokladkake-receptet har vi som tur är och för ett tag sedan ramlade jag över en chokladfrosting i the Hummingbird Bakery’s cookbook som smakade farligt lik mormors trots andra ingredienser. Så min lycka är gjord, även om mamma och jag aldrig kommer på det exakta receptet, för detta är ett underbart gott tröstpris som alltid kommer att påminna om mormors kaka.

Här har jag gjort kakan i en rund springform (ø 20 cm) som jag sedan delat på mitten och en sats frosting ger ett generöst lager mellan bottnarna och dekoration uppe på.

Jag provade att frakta min kaka till jobbet i en papperskartong (av bagerityp) och därför vågade jag inte klä hela kakan med frosting, men det hade jag helt klart kunnat göra för kakan var helt oskadd efter tunnelbaneresan till jobbet. Således rekommenderar jag både kakan och att frakta den i en papperskartong om det behövs.

Chokladkaka med frosting, 8-10 bitar

4 dl socker

3 1/3 dl mjöl

4 msk kakao

2,5 tsk vaniljsocker

2,5 tsk bakpulver

135 g smält smör

3 ägg

2 dl kokande vatten

Blanda de torra ingredienserna. Blanda i ägg, smör och vatten. Häll i en smord springform och grädda i nedre delen av ugnen i 175 C i 35-45 minuter. Låt svalna helt. Dela kakan på mitten med en tandad kniv.

Chokladfrosting

200 g florsocker

75 g mjukt smör

30 g kakao

150 g cream cheese, kall

Vispa florsocker, smör och kakao med elvisp. Tillsätt en droppe vatten för att undvika florsockermoln i köket. Blanda i cream cheesen och vispa tills du har en glansig jämn frosting.

Bred ca hälften av frostingen mellan kakbottnarna. Antingen spackla tårtan med resterande frosting eller spritsa ut i mönster på toppen. Garnera gärna med florsocker (vilket jag glömde).

19 thoughts on “Saftig chokladkaka med frosting – nästan som mormors

  1. Tycker den blev alldeles ljuvligt söt med frostingen som den är nu, vilken tur att du inte vågade bre ut den över hela kakan ;) Och det låter helt klart som att din fina mormor var före sin tid med den här, den är ju högaktuell nu! Mums <3

  2. Mums, mums! :)
    Om man tänker att det var på 80-talet, så kanske din mormor hade en smörkräm eller en radiokakakräm (kokosfett) mellan och ovanpå. Helt säkert att det var kakao i smeten. Choklad i krämer var inte så vanligt då.

  3. Härlig historia om din mormor. Roligt med recept (tja, även om det är lite oordning bland dem), när de kan gå i arv.
    Blir full i skratt varje gång jag läser om hur du fraktar dina bakverk på tunnelbanan. Kan berätta att jag har äventyrat en del av mina bakverk på cykeln till jobbet ett par gånger. Då går det inte med kakor med frosting, även om jag har en fin kartong ;-)

  4. Ja, det där med att frakta bakverk.. tur det gick vägen!

    Fint med mormorsrecept, tycker jag. Önskar jag hade fler från min än bara ett par.

  5. Ping: Saftig chokladkaka med frosting – nästan som mormors

  6. Fin kaka och fin berättelse om mormor, kunde se den där lantbruksskolan framför mig. Min mormor var den enda flickan i sin klass som tog realexamen i Torpshammar på 30-talet. ;)

  7. Tack för recept! Den här krämen räddade en misslyckad (platt…) tårtbotten till prinsesstårta. Jag hällde också i skalet från en apelsin – blev väldigt gott.

  8. Ping: Chokladkaka med mintchokladfrosting | Matarkivet

  9. Ping: Nu bakas det igen! Bl.a. citroncupcakes med lemoncurdgrädde | Matarkivet

Kommentera

