Dulce de leche cheesecake

Denna cheesecake är precis så underbar som den låter. Cream cheese och dulche de leche passar fint ihop, och det blir en perfekt söt-syrlig balans. Jag anpassade ett recept som jag hittade på Smitten Kitchen, jag ändrade både botten och topping, men själva cheesecakesmeten ville jag inte förvanska, då den redan var, i mitt tycke, perfekt.

Jag tycker denna cheesecake passar både som tårta och efterrätt. Egentligen kan jag inte komma på ett enda tillfälle då denna inte hade fallit mig i smaken. Frukost? Bring it on! Nattamat? Mm, gärna.

Denna utgjorde en av de tre tårtor jag bakade till jobbet förra veckan, och denna var min favorit, även om de andra två var grymt goda de med. Egentligen är det inte schysst mot tårtorna att jämföra dem så som vi gjorde, när de flesta vill prova alla, men jag vill ändå ha lite olika tårtor så att alla kan bli nöjda och glada.

Psst! Glöm inte att vara med och tävla. Tävlingen där du kan vinna té och lemoncurd biscuits hittar du här.

Dulche de leche cheesecake, 8 portioner

Botten:

200 g digestivekex

75 g mjukt smör

Fyllning:

2 gelatinblad

60 ml (1/4 cup) mjölk

225 g cream cheese

2 ägg

en liten nypa salt

235 ml (1 cup) dulce de leche (här kan man köpa färdig, och den såg likadan ut som den jag kokar i 2,5 timmar)

Topping:

1 dl creme fraiche

resten av dulce de lechen (om man utgår ifrån en 397 g-burk blir det ca 4 msk)

Mixa kexen med smöret. Klä en springform med bakplåtspapper i botten. Tryck ut kexsmulorna jämnt. Grädda i 160C ugn (utan varmluft) ca 10 minuter.

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Krama ur och lägg i en kastrull. Häll i mjölken och värm försiktigt tills gelatinet smält. Ställ åt sidan så länge. Blanda cream cheese, ägg, dulce de leche salt och gelatinblandningen i en skål. Vispa med elvisp någon minut för att undvika klumpar. Häll blandningen i springformen och ställ på nedersta falsen i ugnen ca 25 minuter. Blandningen ska inte ha stelnat helt men ändå satt sig lite. Ta ur ugnen medan du blandar ihop toppingen. Bred på kakan och grädda i ytterligare 5 minuter. Låt svalna och förvara sedan i kyl några timmar. Dekorera med tex små fudgebitar.

19 thoughts on “Dulce de leche cheesecake

  1. Ping: Dulce de leche cheesecake

  2. Ping: Långfredagens middag | Matarkivet

Kommentera

