Vardagsmat: za’atarmarinerade kycklingklubbor

När jag åkte till Syrien för ungefär ett år sedan upptäckte jag första gången kryddblandningen za’atar. Eller rättare sagt en massa varianter på den. Den består alltid av sesamfrön och torkad timjan, men i olika kombinationer. Jag fick med mig en stor påse hem och har använt den till lite av varje.

Nu senast marinerade jag kycklingklubbor i en marinad gjord på za’atar, japansk soja, citronsaft, vitlök, salt och svartpeppar. Kycklingen fick ligga till sig i kylen och gotta sig i marinaden i två hela dygn och det ger verkligen härligt mört och smakrikt kött.

Eftersom Herr Öhman påminde mig om torkad lime för ett tag sedan bestämde jag mig för att koka ris med torkad lime och hel kardemumma så som jag lärde mig av den syriske kocken. Jag kokade vanligt långkorningt ris men tillsatte två hela torkade lime och en nypa hela kardemummakärnor. Koka som vanligt. Häll bort vattnet och plocka upp kryddorna. Strö gärna över lite sumac vid servering.

Till gjorde jag en enkel kall sås på gräddfil, sambal oelek och limesaft. Riktigt gott blev det och om ni kan hitta za’atar (invandrarlivs eller välsorterade kryddbutiker) så köp  och prova. Den passar till det mesta och i Syrien används den till att både krydda fisk, kyckling och lamm.

Dessa kycklingklubbor kan liksom alla kycklingklubbor också serveras kalla/ljumma till picnic, för visst är det dags för det snart?!

Kycklingmarinad med za’atar

6 kycklingklubbor

4 msk za’atar

1/2 citron, saften

2 msk japansk soja

2 vitlöksklyftor, hela

1/2 olivolja

salt, svartpeppar

Blanda alla ingredienser i en stor plastpåse och skaka runt. Marinera i kylskåp i minst ett dygn, gärna två. Ugnsstek på galler med en folie-täckt braspanna under i ca 20 minuter 200C.

 

12 thoughts on “Vardagsmat: za’atarmarinerade kycklingklubbor

  1. Så gott! Jag har köpt både sumac och zaatar på Möllevångstorget i Malmö. I den zaatar jag har köpt, ingår sumac som en ingrediens tillsammans med sesamfrön och timjan och salt. Förutom till kött och kyckling har jag använt zaatar och sumac till potatissallad gjord med vinägrett istället för majonnäs. En lite orientalisk variant med mycket salladslök, vitlök och färsk paprika. Även kalla såser med majo/gräddfil blir goda med den syrlighet som sumac ger!

    • Ahh, visste inte att sumac också ingick, och min påse har inte direkt någon innehållsförteckning. ;-) Potatissalladen låter kanon, den får jag apa efter. Tack!

  2. Nam det ser godt ut.

    Jeg liker godt hvordan img_8130.jpg ble, fint med ganske lite fokus område.

  3. Kul när man får med sig ätbara souvenirer hem. Läste igenom alla dina inlägg om Syrien för ett tag sedan, vilken spännande och annorlunda resa. Tråkigt att se det som utspelats där nu, måste kännas konstigt att se det på det viset, när man varit där som turist ganska nyss?

    • Ja, det känns lite overkligt hur det är där nu. Vi var där bara några veckor innan det kickade igång och då märktes inget. Kan verkligen rekommendera som resmål när det lugnat sig igen. Särskilt Palmyra är jag så oerhört tacksam att jag fått se! Ett underverk. :)

  4. Ping: Za’atarmarinerade kycklingklubbor

Kommentera

