Ugnsbakad babyaubergine med pesto och mozzarella

För ett tag sedan när mina tjejkompisar Jess och Laura blivit hembjudna till mig på middag var jag inte lika organiserad som vanligt. Jag drogs med min förkylning och orkade bara städa och fixa efterrätt dagen innan och tänkte handla resten på lunchrasten. För ovanlighetens skull hade jag riktigt mycket på jobbet och hann inte ta mig till en bra mataffär (Waitrose) utan fick nöja mig med den trista som ligger närmast jobbet (Tesco). In och ut var taktiken och med inköpslistan i högsta hugg insåg jag att de inte hade allt jag behövde. Fundamentala saker som spenat gick inte att hitta i affären så jag fick tänka om. Och det blev rätt bra ändå.

Den improviserade förrätten blev serranorullar med citroncrème fast med prosciutto istället, ugnbakade babyaubergine med (köpt) pesto och buffelmozzarella, samt gott bröd.

Även om det mest är en slänga-ihop-rätt så blev det riktigt gott och kan passa till sommarens grillat eller en enkel buffé.

Ugnsbakad babyaubergine med pesto och mozzarella, 3 portioner

4-5 babyaubergine

1 burk färsk pesto (eller hemmagjord)

1 boll buffelmozzarella

mild olivolja

salt, svartpeppar

Skölj auberginen och dela på hälften längs med. Lägg i en ugnsfast form med skinnet nedåt. Pensla på olivolja och baka i ugnen ca 20 minuter, 200C. Ta ut ut ugnen och bred en tsk pesto på varje auberginehalva. Toppa med mozzarellabitar, salt och peppar. Baka i ytterligare 5-10 minuter eller tills osten fått färg.

5 reaktioner på “Ugnsbakad babyaubergine med pesto och mozzarella

  1. Jag vill som Charlotta gärna testa nya recept med aubergine. Detta låter som ett mycket trevligt inslag på en buffé.

Kommentera

