Syrien: Damaskus

Vi började och avslutade vår vistelse i Syrien i huvudstaden Damaskus. När vi gick in från planet till flygplatsen undrade jag faktiskt om jag kanske hamnat fel, för flygplatsen verkade inte mycket större än Sturup. I passkontrollen fanns det olika köer, för araber, grupper och alla vi andra, och de kollade, dubbelkollade och trippelkollade så att vi inte hade några stämplar från Israel i våra pass eftersom de är i krig med dem, typ.

Vi anlände vid 23 på kvällen så vi tog bara en taxi till vårt hotell och sade godnatt. Nästa dag började vi med att byta hotell (tro inte på allt som står i Lonenly Planet!) och tog oss an staden. Redan då märkte man ju vissa stora skillnader med Europa, gatulivet och dofterna. Det fanns streetfood att köpa med 2 meters mellanrum ungefär, och folk försökte kränga vad som helst som gaturförsäljare. En kille hade bara en sak att sälja, en keyboard, och han satt och spelade lite för att få den såld. Dofterna var dels mat och vattenpipor, men också lite avlopp och annat som inte luktade helt gott. Men det har sin charm det med.

Vi började beta av en hel del sevärdheter som marknaderna (souqs), den stora moskéen, Azams palats och mer av den gamla delen av staden. Jag vill inte bli för långrandig, så ni får hålla till godo med bilderna när det gäller sevärdheterna.

Azamspalatset
Umayyadmoskén

Andra dagen i Damaskus hade vi vår lilla matrunda, som ska föräras med ett alldeles eget inlägg, och när vi var klara där tog vi en taxi till den nya delen av staden, som såg exakt likadant ut som i mitt huvud när jag har föreställt mig Mellanöstern: flerfiliga vägar kantade med palmer.

Hotellet!

När vi efter en veckas runtresande i landet återvände till Damaskus hade vi bokat en natt på ett 5-stjärnigt hotell, vilket var perfekt när man hamnat i en liten sandstorm tidigare på dagen och hade sand precis överallt. Vi checkade in som lodisar och såg ut som oss själva igen när vi gick ut för att äta middag. Hotellet var så underbart att jag vill göra lite reklam genom att länka till dem. Har aldrig fått så bra service någonstans, helt klanderfritt, och ni vet ju hur kräsen jag är. 🙂 Hotellet är ett av många boutique hotels i staden, och är ett renoverat damaskiskt hus, med en innergård i mitten med en fontän, dock med tak över, takterass och härligt lyxiga rum.

7 reaktioner till “Syrien: Damaskus

1. Vi tittade lite pa bade Libyen och Egypten, men med tanke pa laget dar foll valet pa Syrien istallet. Varken jag eller min pojkvan, men han framforallt, tycker inte om att ‘dela’ stallen med en massa turister, aven om vi saklart gor det ratt ofta anda (och varje dag i London). Men det var harlig att knappt se nagra turister och upptacka landet mer pa egen hand. Det var inte heller turistsasong nar vi akte, sa det gjorde ju sitt till. Lugn, maten kommer, bara sa mycket att skriva att det tar lite tid… 🙂

1. wow, det låter spännande det här! jag har aldrig ens tänkt på att åka till syrien, men efter den här beskrivningen står det helt klart på listan.

hoppas ni får en fin helg!