Räkcocktail på salladsblad

Till fredagens plockmat bjöd vi bland annat på dessa sötingar; fyllda salladsblad med räkor i Marie Rose sås. Receptet är Nigellas, men jag har tyvärr glömt bort vilken kokbok/serie det kommer ifrån. Det är så enkelt att jag aldrig behövt leta upp källan. Så nu hoppas jag att jag minns rätt, men det kan hända att jag förvanskat receptet någon gång på vägen. Men gott är det i varje fall!

Min sås ser lite lös ut och det är för att jag gjorde den på gräddfil denna gången. Blir mycket bättre med creme fraiche.

Edit 7 April 2016: Nu senast när jag gjorde dessa godingar hade jag bara majonnäs i såsen, ingen creme fraiche, och det blev faktiskt bättre så därför har jag nu uppdaterat receptet nedan.

Räkcocktail på salladsblad

1 1/2 little gem salladshuvuden (eller huvudsallat)

100 g stora fina skalade räkor

1 dl majonnäs (Hellman’s)

2 msk ketchup

några stänk tabasco

lite citronsaft

salt

vitpeppar

mortlade rosépepparkorn

Blanda samman creme fraiche, majonnäs, citronsaft, tabasco och ketchup. Smaka av med salt och vitpeppar. Lägg i räkorna. Skölj salladen och lägg ut de hela bladen på ett fat. Lägg 2-3 räkor med sås på varje salladsblad. Mortla pepparkornen och strö över. Servera.

6 thoughts on “Räkcocktail på salladsblad

  1. charlotta: Ja, det är faktiskt himla smidigt. Perfekt mingelmat!

    Emmy: Härligt!

    Mårtenssons: Det går så bra så!🙂

  2. the perfect summer salad -just adore the combination of tabasco, ketchup, creme fraiche and mayo, will definitely make this at the weekend 🙂

Kommentera

