Kycklingpaj med cream cheese och pesto

Det har varit mycket fokus på Syrien här på bloggen, så jag tänkte att det kan vara läge att bryta av med ett recept innan jag visar er resten. Men var lugna, det mesta av resan har jag hunnit visa er. 🙂

Nu när min mage äntligen börjat må bra igen var det lycka att äta den här goda pajen med sallad och ett glas rött till. Pajen är fylld till bredden av kyckling, och peston kompletterar istället för att ta över. Jag använde en bra köpepesto, men såklart blir det ännu bättre med hemmagjord. Cream cheesen passade faktiskt förträffligt i pajen och gjorde den lagom krämig.

Kycklingpaj med cream cheese och pesto, 4 portioner

Deg:

120 g mjukt smör

3 dl vetemjöl

en nypa salt

1/2 uppvispat ägg

Fyllning:

1/3 ugnsbakad kyckling, rensad

60 g pesto

50 g cream cheese

3 1/2 ägg

250 ml sojaggrädde

100 ml mjölk

1,5 dl riven cheddar

Arbeta samman ingredienserna till degen och tryck ut i en pajform. Nagga med gaffel och förgrädda i 10 min, 175 g (varmluft). Tärna kycklingbitarna så gott det går och lägg i pajskalet. Klicka ut pesto och cream cheese. Vispa ägg, sojagrädde och mjölk, salta och peppra. Fördela jämnt bland pajfyllningen. Strö över ost. Grädda ca 35 min, 175 grader. Avnjut med en god sallad och ett glas rött.

9 thoughts on “Kycklingpaj med cream cheese och pesto

  1. Stackare, har du varit magsjuk? När jag var i Indien förra våren blev jag så matförgiftad att jag gick ner 5 kilo på 2 veckor. No further comments…;-) Det är jättekul att läsa alla dina inlägg om Syrien, mat på resor är ju det bästa som finns! (Bortsett från när man blir magsjuk, då.)

  2. Delishhh: Den var faktiskt lika god idag till lunch! 🙂

    Linda: Tack!

    Helena S: Ja, magen blev lite dålig i Syrien, och sen maginfluensa när vi kom hem, och eftersom jag har känslig mage tar det en evighet att bli frisk. Jag gick också ner nåt sånt, en storlek iaf. Det enda positiva! 🙂 Tack, det kommer några inlägg till.

    Karin: Tack

Kommentera

