Kycklinglår med vårig couscoussallad

Vissa saker har jag helt tröttnat på, dels för att jag åt det hela tiden under min studietid, men också för att det ibland känns som det enda folk lagar (foodies undantagna såklart). Jag syftar på kycklingfilé och laxfilé. Visst, ibland kan det vara gott eller passa riktigt bra, men just kycklingbröst har jag alltid tyckt mindre om än det mörkare köttet. När jag var liten var det en perfekt uppdelning i familjen för att dela en ugnsstekt hel kyckling. Pappa som åt mest föredrog det vita köttet och mamma och jag delade på det mörka.

En kycklingbit som jag däremot älskar är kycklinglår. Det är verkligen svårt att få köttet torrt, det har mycket smak och det är riktigt billigt. Kanon ju!

I förra veckan åt vi den här goda, men enkla måltiden. Ugnstekta marinerade kycklinglår (i färdig marinad) med ljummen coucoussallad med stekt sparris och ruccola och en kall sweet chili creme fraiche till. Gott som tusan och väldigt liten arbetsinsats. Sånt gillas ibland!

Kycklinglår med vårig couscoussallad, 2 portioner

4 kycklinglår

4 msk ca färdig vitlöksmarinad (Santa Maria) eller egen såklart

3 dl grönsaksbuljong (hett vatten + fond)

couscous

ett gäng sparrisstjälkar

1 rödlök

saft av 1 lime

olivolja

ruccola

creme fraiche

sweetchilisås

Häll marinad + kyckling i en plastpåse och marinera i kylen minst en timme. Stek sedan kycklingbitarna på hög värme så de får färg, lägg i en ugnsform och stek klart i ugnen, 200 grader, ca 20 minuter.

Värm buljongen och häll i en skål. Häll i coucous så att nästan allt vattnet sugs upp. Häll i lite olivolja. Vänta någon minut. Blanda med gaffel.

Dela rödlöken på hälften och skiva tunt. Lägg i en skål, pressa över lime (eller citron) och häll på lite olja. Låt dra tills allt är klart.

Bryt av de träiga delarna på sparrisen, skär i bitar på snedden. Stek tills lagom mjuka i lite olivolja (samma panna som  kycklingen funkar fint).

Blanda ihop creme fraiche med valfri mängs sweetchilisås och lite salt.

När kycklingen är klar så låt den vila medan du blandar ihop salladen. Blanda couscous med sparrisen, löken och spadet från löket. Lägg upp på ett fat och lägg ruccola ovanpå. Servera med kyckling och sås.

2 thoughts on “Kycklinglår med vårig couscoussallad

  1. Jag får erkänna att jag är väldigt dålig på att använda alla delar på kycklingen. Men jag håller med, filén kan lätt bli torr. Detta ser väldigt gott ut.

Kommentera

