Baconlindade fläskfärsbiffar med za’atar

Vi var ju i Syrien i mars och jag är fortfarande så himla tacksam för den upplevelsen, särskilt allt jag fick upptäcka i matväg. Som za’atar t ex, som jag numera avgudar. Jag får leta reda på någonstans man kan köpa en bra variant av denna underbara kryddblandning, eftersom jag numer är van vad vid den bästa Damaskus har att erbjuda. Vi gick till en kryddhandlare som hade tre varianter av za’atar – alla fantastiska. Sen drog de fram esset ur rockärmen och blandade samman dessa tre varianter enligt ett hemligt recept och då fick de en fjärde variant på kryddblandningen som var helt underbar och slog de andra tre med hästlängder.

Jag värnar alltså ömt om denna påse – mitt syriska guld, men samtidigt vill jag ju använda kryddan innan den tappar smak, och denna kombination av fläskfärs och timjan- och sesamblandningen za’atar var underbar. Detta ska jag göra igen och igen…

Till åt vi sparris och potatisklyftor med lite halloumi, som Remsan tipsat om. Gör potatisklyftor som vanligt och lägg till halloumin de sista 5-10 minuterna så den smälter. Mums!

Baconlindade fläskfärsbiffar med za’atar, 3 portioner

500 g fläskfärs

1 ägg

1 dl ströbröd

1 msk za’atar

en nypa salt

lite vitpeppar

1 paket bacon

Blanda allt utom köttet i en skål. Låt stå och dra några minuter. Blanda i färsen med en trägaffel. Forma till biffar och linda in i bacon. Stek i olja och smör tills de fått yta. Ställ sedan in dem i ugnen och låt steka klart. Servera med potatisklyftor, halloumi och sparris och kanske en kall sås.

2 thoughts on “Baconlindade fläskfärsbiffar med za’atar

Kommentera

