Ducksoup, Soho

Denna restaurang, som ligger på Dean Street i livliga Soho har funnits några månader, men det var för några veckor sedan som jag fick nys om den. Det hade kollegan Caroline också, så vi bestämde oss för att gå dit och äta lunch tillsammans.

Restaurangen är ganska liten och har bara några få bord, som alla var bokade när vi kom dit, så vi fick plats vid den stora baren istället. Och det var väl det, för all mat vi beställde hade inte fått plats på ett av borden.

Menyn var lite bohemisk – skriven för hand på en A5-sida och bestod av dels barmat, små tallrikar, större tallrikar och efterrätter.

Vi beställde lite av varje, och de serverades i den ordning de blev klara i köket, så det var i den ordningen vi åt dem.

Första rätten var grillad paprika med kapris och grillade tomatklyftor. Gott och rustikt.

Sedan kom torskrommen, som smakade ganska likt Kalles Kaviar faktiskt. Med bröd till bar den riktigt god (trots att jag inte gillar Kalles Kaviar så mycket), den var aningen slt att äta som den var.

Resten av maten kom på ungefär samma gång, men vi började på musslorna. Det var dels stora (vanliga) blåmusslor och dels baby clams, som jag tyvärr inte riktigt vet vad de heter på svenska. Någon som vet? På traditionellt vis serverades musslorna med en sås på vin, vitlök och grädde, men med den snillrika tillägget av spaghetti som kunde suga upp såsen. Supergott och genialiskt! Dessutom en riktigt stor portion.

Sen kom grillad bläckfisk (åtta-armad, dvs octupus på engelska, att jämföra med squid, den sex-armade) med en ljuvlig gremolataliknande röra, som verkligen lyfte rätten.

Sist högg vi in på en hel grillad makrill som var underbart sotig på utsidan, smaksatt med sumac och till fick vi grillad citron. Denna fisken gjorde min dag, för den var alldeles underbar. Ordentligt kryddad (dvs tillräckligt med salt, som enligt mig all fisk behöver för att bli riktigt god) och köttet bara föll av benen.

Vi drack varsitt glas vin, som servitrisen rekommenderade oss eftersom vi inte kände igen ett enda på tavlan.

Vår lunch kostade runt £50 inklusive vin och dricks, vilket jag tycker är helt ok för så mycket mat.

Ducksoup
41 Dean Street
London W1D 4PY
http://www.ducksoupsoho.co.uk/Ducksoup.html
 

Idag fyller Christopher år, så ikväll ska vi fira med lite god mat!

Förresten, glöm inte att vara med och tävla i Matarkivets första ever tävling! Vinsten består av té och lemoncurd biscuits från underbara Fortnum & Mason. Klicka här för att vara med och tävla.

11 thoughts on “Ducksoup, Soho

  1. Alltså ,den där bläckfisken ser rysligt otrevlig ut tycker jag *huu* – men första rätten hade jag gladeligen satt tänderna i! Vad härligt med handskriven meny, låter verkligen bohemiskt och det gillar jag! Älskar dina Londontips – ska definitivt skriva ut en guide från dig när jag åker dit nästa gång (ja, om jag nu gör det, men det tror jag) 😉

  2. Vilken härlig, salig röra av olika smarrigheter, den ena verkar ju godare än den andra. Fast det är ju klart, kalles kan vi ju käka hemma…

    Tack för att du såg att vi missat mängden choklad i receptet på glasyren, bra med uppmärksamma läsare som håller reda på oss:) Men vi skyller helt och hållet på att det blev sent och dracks en del vin på natten…

  3. Låter som ett coolt ställe. Jag hade gärna smakat på alla rätter, men då gillar jag ju allt från havet. De små musslorna är vad vi kallar hjärtmusslor tror jag.

    1. De hade annat med på menyn men just fisk och skaldjur var vad vi var sugna på.

      Hjärtmusslor låter rätt – tack!!

Kommentera

