Nu närmar det sig…

.. Advent; det enda som får mig att stå ut under vintern; den årstid jag är minst kompis med. Torr och fnasig hy, statiskt hår och stelfrusna tår är jag verkligen inte förtjust i, men advent och julen väger upp allt det där med myskänslan, mörkret (som jag oftast svär över, men i advent är det mysigt), glöggen, julstöket, dekorationerna och presentshoppingen.

Förra årets årgångsglögg och muscovadotryfflar

Jag brukar alltid fira advent med ett glöggkalas och den traditionen har inte lagts på is för att jag flyttat utomlands. Tvärtom är det en gathering som mina vänner ser framemot. Och de på jobbet också, de brukar nämligen få resterna.

Förra året bjöd jag på hur mycket som helst; Kungens pepparkakor, mandelmusslor, muscovadotryffel, rocky road, jordnötsfudge och mjölkchokladfudge. I år blir det lite mer low key men jag hade tänkt reprisera mina mini-Janssons, köra på skurna pepparkakor istället för riktiga pga tidsbrist och så saffranskaka. Hemmagjord glögg ska jag också försöka hinna med, samt lite annat smått och gott.

Visst är det mysigt nu när det närmar sig advent?! Det riktigt kliar i fingrarna att tända det första ljuset, hänga upp julstjärnan och sätta igång.

Jag tjuvstartade lite i helgen med pepparkakor och stilton, jag kan helt enkelt inte få nog av denna kombination av sött och salt, och jag introducerar alla brittiska vänner som genast konverterar. Det är ju tacksamt att stilton redan hör julen till här borta.

7 thoughts on “Nu närmar det sig…

  1. Jag håller HELT med, advent är den mysigaste av årstider, jag älskar känslan alla ljusstakar ger i fönstren och all glögg man kan dricka utan dåligt samvete 🙂 Tack för alla härliga förslag nu inför årets advent, jag har ännu inte bestämt mig för vad jag kommer julbaka, det finns så mycket gott att välja mellan!

    1. Tack! I hear you, sommarmänniska jag med, men just julen och advent gillar jag, sen direkt efter nyår vill jag ha vår och värme. 🙂

  2. Ja, det är tur att allt mysigt man gör innan jul väger upp att kroppen helt tappar form och lyster. Så många fina tips! Glöggkvällar med goda tillbehör kan jag inte få för mycket av.

Kommentera

