Scandinavian Kitchen

Det är inte så ofta nu längre som jag saknar svenska matvaror, och det mesta går faktiskt att hitta här bara man vet var man ska leta. Men när jag är sugen på svensk mat, vilket mest infaller vid årets högtider, då går jag hit till Scandinavian Kitchen.

En kort promenad från Oxford Circus hittar man detta skandinaviska café/butik. I måndags bjöd min (engelska) väninna Jenny mig på lunch här och vi valde båda deras Smörgåsbordserbjudande tre eller fem smörgåsar/wraps/ sallader. Vi tog den med fem och vi fick mycket mat för de £8.95 den kostade.

Min tallrik bestod av salamimacka med remoulad, rostbiffsmacka med remoulad och torkad lök, ägg- och räkmacka, lax- och dillwrap och potatissallad.

Jenny valde samma laxwrap, morotssallad och rödbetssallad, köttbullsmacka och laxsmörgås.

Till min stora förtjusning hade de Apotekarnes Julmust, så det fick bli en sådan med, och med mig hem köpte jag en flaska Julmust till samt pepparkakor och Marabouchoklad. Som sagt, vaniljsocker, havregryn och mannagryn hittar jag i andra affärer. Men de har mycket annat bra som tex färsk jäst, som är stört omöjligt att hitta här såvida man inte känner en bagare.

Våra smörgåsar var mycket goda, och faktum är att jag gillar deras mackor så mycket att vi caterar mat från dem ibland till våra fredagsluncher. Det uppskattas faktiskt av t o m de mest kräsna, och vem kan motstå så snyggt upplagda mackor?! Det slår en svampig trekantsmacka any day. 🙂

9 thoughts on “Scandinavian Kitchen

  1. Hej

    Har följt din blogg ett tag nu och tycker den är ett härligt inslag och uppskattar den mycket. Jag har själv bott i norra England några år. Jag köpte färsk jäst i vår lokala hälsokostaffär och jag fickäven tag i det på Sainsburys i deras manuella bageri. Jag köpte det då lös vikt. Varma hälsningar Anne

    1. Tack för tipsen, Anne, och kul att ‘lära känna’ en till av mina läsare. 🙂 Ska absolut flirta med butiksbageriet! Hälsningar, Hanna

  2. Så skönt att man kan bota lite hemlängtan med god mat, mat är verkligen bra till mycket!
    Och så intressant att läsa hur olika det är i shoppingutbudet, färsk jäst – att det inte finns i andra affärer…

  3. Ibland känns England nästan som ett mindre utvecklat land… jag tänker på isoleringen i husen (både hålla kölden och oljud ute) och även i matväg som du nämner ex jäst. Minns att mamma tog med sig torrjäst från Sverige när vi skulle baka svenska kanelbullar på 80-talet och även att vi tog med vetekransar med kanel- och äppelsmak!

    Tur att ni hittade lite hemifrån! 🙂

  4. Kul ställe och vad mycket mat ni fick. Ser dessutom fräscht ut. Julmust är speciellt tycker jag. Jag dricker aldrig läsk annars (bortsett från i drinkar), men must vill jag ha ibland.

  5. åååh, de har JULMUST! Det är någonting jag verkligen saknade när jag bodde utomlands, vad kul att du fick tag på det 😀 Annars tycker jag den svenska maten är lite väl frikostig med köttet, vi vegetarianer får knapra limpa och le beskedligt när andra hugger in på köttbullar 😉 Men det låter som ett väldigt trevligt ställe, kul att det finns skandinavisk mat att få tag på UTANFÖR skandinavien 🙂

  6. Mårtenssons: Mat är bra på flera sätt. Jag förvarar numera svensk f8rsk jäst i frysen, eller så använder jag torrjäst men då får man kickstarta igång degen. 🙂

    Amy: Det är lite så, men börjar bli bättre, förutom på jäst-fronten då. De har ju torrjäst här men det är inte mycket go i den, har testat med svensk torrjäst och den verkar lite bättre, men färsk är helt klart bäst.

    Emmy: Både fräscht och gott. Och generöst som du påpekade. Och julmust kan vara så himla gott!

    Alexandra: Vi svenskar är extremt köttorienterade, t o m jämför med engelsmännen som ändå äter bacon hela tiden. Men här slösar folk inte utan kött används, men inte lika mycket som hemma, och så fyller man ut med grönsaker och potatis/pasta/ris. Så lättare att äta vegetariskt här skulle jag tro. Särskilt nu när Hugh Fearnley-Whittingstall ratade kött en hel sommar!

Kommentera

