Återbesök på Tsunami

Ni vet Tsunami, den asiatiska restaurangen jag tjatar om jämt och ständigt, den håller fortfarande.

För någon vecka sedan gick jag dit med min f.d. kollega Sinead. Vi började med vatten och en trevlig flaska Sancerre samt kycklinggyozas (dumplings i halvmåneform som stekts på ena sidan) och ångade krabbdumplings (snow crab). Både serverades med en sojabaserad dipsås och båda var mycket goda. Steamed dumplings (dim sum) äter jag ofta på kinarestauranger, men även dessa höll måttet. De var klibbiga i degen precis som de ska vara och fyllningen varm och tröstande.

Gyozas köper jag ofta på t ex Wagamama och de är goda, men dessa var utsökta. Helt andra smaker och betydligt trevligare konsistens i degen också. Dessa vill jag absolut äta igen!

Till varmrätt valde Sinead kyckling, det äter hon nästan alltid, med teryakisås och ris, och den såg fin ut. Ett stort tunnbankat kycklingbröst som var mört och saftigt.

Jag var väldigt oäventyrlig och valde samma sak som jag ätit där varje gång – sushi. Närmare bestämt deras spicy tuna rolls och deras ebi fry rolls. Båda helt otroligt goda, och den bästa sushi jag någonsin ätit, särskilt de sistnämnda.

Vi var inte så sugna på efterrätt utan valde varsin cocktail istället. Vid detta laget var det betydligt senare än de två timmar vi blivit lovade när vi bokade, men vi frågade om de behövde bordet och det gjorde de ej, så vi kunde sitta kvar.

Servicen denna gång var inte lika bra som tidigare, enbart p g a att vår servitris var på dåligt humör i början på kvällen. Tråkigt när det märks så tydligt, men hon skötte ändå sitt jobb helt ok, men lite mer entusiasm hade inte skadat.

Tsunami
5-7 Voltaire Road
Clapham
London SW4 6DQ
11 thoughts on “Återbesök på Tsunami

  1. En restaurang helt i min smak! Låter ljuvligt gott.
    Jag brukar verkligen fundera på vad som ligger bakom människors dåliga humör. Trist bara när de har ett serviceyrke.

  2. Jag har velat smaka riktiga (är säker på att de är riktiga här, det ser ut som en restaurang att lita på) dumplings SÅÅ länge, men har fortfarande inte lyckats med det! De få gånger jag sett dem på menyn har de inte varit vegetariska…. Men jag ger mig inte! Det kanske finns där? I så fall kommer jag på stört 😉

  3. Kim: Bra, då har jag iaf lyckats nå fram 😉
    Tina N: Ja, den har dock funnits sedan innan Tsunami blev något vi alla visste vad det var.
    Emmy: Riktigt gott! Och ja, det är lite trist när det påverkar ens måltid, men med så god mat gick det ju bra ändå 🙂
    Alaxandra: Då får du komma hit så ska jag visa dig ställen i China Town, de har gott om både vegetariska och andra dumplings. Sjuuukt gott!

  4. Oj, det var snabba bud (fast det kanske det inte var egentligen, för er), lycka till med flytten och hoppas det är ok med dig!

    Det är tur att jag har dig i London, då kan jag komma med egna (dina) restaurangtips när jag är där och hälsar på min kompis! Hon vill BARA äta på Cottons, en Västindisk restaurang, den är visserligen värd ett besök men inte v-a-r-j-e gång jag är i London. Har du varit där kanske? Det finns en i Islington och en i Camden, jag föredrar den sistnämnda, det är mysigare där och skönare atmosfär jag har för mig att de har DJ i baren där på fredagarna och då är det lite barhäng också.

    Jag har ett taskigt inlägg med risiga bilder i fall du skulle vara nyfiken: http://momaskitchen.se/2010/06/04/cottons/

  5. Moma: Tack kära du! Ska genast kolla in ditt inlägg och Cottons, Västindisk mat har jag ingen koll på förutom hål-i-väggen-ställen där jag bodde förut, så ska bli kul att gå dit.

    Karin: 😉

Kommentera

