Spice Market

Till lunch på jobbet brukar jag ofta ta med mig matlåda hemifrån. Dels för att det är billigare än att gå ut varje dag, men också för att det är godare. Trekantsmackor är nämligen inget jag någonsin längtar efter.

Men eftersom jag är duktig och tar med mig mat varje dag så tillåter jag mig att luncha ute ibland, men då på ett bra ställe. Med mig brukar jag oftast ha Caroline, eftersom vi är lika tokiga i mat båda två.

I tisdags begav vi oss till Spice Market i Soho, ett ställe helt nytt för mig, medan Caroline kände igen det för hon har varit på deras New York-restaurang.

Spice Market serverar asiatisk mat family style, dvs att man delar på rätterna (om man nu vill det) och de hamnar på bordet efterhand som de blir klara.

Lokalen var snyggt inredd i mörkt trä, men Caroline sa att det var inget jämfört med inredningen i New York som var fantastisk.

Vi bestallde två förrätter och två varmrätter att dela på, varsitt glas Sauvignon Blanc och en flaska vatten.

Innan den första rätten anlände fick vi en varm handduk att torka händerna med som doftade gott av citrongräs. Sedan fick vi in de krabb-dumplings med sugar snaps som vi beställt. Dumplingsen var riktigt goda, men det var väl mycket svartpeppar pudrad över fatet. Vi fick också in poppadoms och en slags chilidip, vilket också var gott.

Nästa rätt var dock den allra bästa; egg rolls med svamp, rikligt dessutom, och en sammetslen dragonsås. Tror att jag ska försöka mig på detta hemma faktiskt.

Vi beställde en fisk- och en kötträtt, båda var helt ok, men inget speciellt. Fisken var bergtunga i frityrsmet och den var faktiskt aningen torr, samt en basilika och ingefära emulsion som dock var riktigt spännande. När man stack ned skeden såg man alla luftbubblorna. Den var dessutom riktigt god. Till hade vi jasminris.

Köttet var långkokta short ribs, dock utan ben, en gigantisk bit, som bara föll i sönder. Den låg i en buljong med chili och nudlar och om det bara varit lite mer sting och djup i smaken så hade den varit riktigt god. Det behövdes både salt, peppar, socker och vitlök för att komplettera chilismaken.

Vi åt och åt och båda varmrätterna var så stora att vi fick lämna en tredjedel av varje. Det var synd eftersom vi frågat just hur stora portionera var. Svaret vi fick var att de var normalstora.

Allt som allt hade vi en trevlig lunch och maten var absolut ok, men tyvärr inte fantastisk. Men eftersom de där svamprullarna var så goda så skulle jag faktiaskt kunna tänka mig att gå hit igen, men att då bara beställa av förrätterna, som jag tyckte de klarade av betydligt bättre än varmrätterna, om man nu kan göra en sådan generalisering när man bara smakat en bråkdel av menyn?

Förresten så blev fotona, tagna med mobilen, ganska bra. Tänk sådan skillnad dagsljus kan göra.

Spice Market
10 Wardour Street
London W1D 6QF
15 thoughts on “Spice Market

  1. Så gott, papadums:en såg stora och mumsiga ut! (Smakade dom som de äkta indiska? Ser nästan mer ut att smaka som de där friterade räkchipsen man får på kina- och thaikrogarna annars.)

    1. De var en riktig fullträff, synd inte resten var lika bra bara. Håller med dig om det där med pengarna, men det är kanske tur att man inte kan äta ute hur ofta som helst, tror man uppskattar det mera när det är något speciellt.

  2. Lyxlunch! Om det fanns såna här ställen i Göteborg hade jag inte alls använt köket där hemma lika flitigt – på både gott och ont. 😉

Kommentera

