Bread Street Kitchen – Ramsays senaste

I torsdags besökte Kristin och jag Gordon Ramsays senaste restaurang; Bread Street Kitchen, som ligger på gatan Bread Street i shoppingcentret One New Change precis vid St Pauls.

Hela shoppingcentret öppnades för att höja kommersen i the City, ett av Londons äldsta finansdistrikt, så jag förstår logiken i att öppna en restaurang här. Just denna restaurang har riktat in sig på de som tjänar ca £40, 000-£50, 000 per år, så priserna är rimliga.

Man kan antingen gå in från gatan (vilket jag gjorde) eller inifrån One New Change (vilket Kristin gjorde). Kommer man in från gatan hamnar man direkt i baren på nedre plan och får sedan gå upp till restaurangen på andra våningen. Den är inredd i rustik stil och har lite industriella detaljer såsom rör som handtag. Lokalen är ganska stor och luftig med förvånansvärt hög ljudnivå. Men det känns väldigt avslappnat.

Menyn erbjuder en del raw rätter men annars en blandning mellan fisk och kött och några vegetariska rätter. Inte särskilt inspirerande meny för foodies dock, men vi tillhör heller inte riktigt målgruppen. Det roligaste på menyn var krispigt grishuvud med chilimajonnäs, så det beställde vi såklart, liksom pilgrimsmusslor med morotspuré och sirapsbacon.

Grishuvudet var små panerade rullar med småbitar av mört kött inuti. Krispiga, saftiga och goda, men ändå lite tråkiga.

Pilgrimsmusslorna var perfekta med karamelliserad yta, len morotspuré och knapriga små baconbitar.

Till varmrätt valde jag poussin (liten kyckling) med chimichurri och potatismos. Kycklingen var saftig och god, och både chimichurrin och potatismoset var gott, men inte så upphetsande.

Kristin valde pork collar (grishals) som föll i sönder så mör den var. Den serverades med senapsglaze och potatismos.

Båda dessa rätter var goda och vällagade, men sådan mat man själv kan laga till. Jag föredrar att äta mat ute som är mera svårlagat än det jag själv kan åstadkomma. Dessutom var portionerna väldigt stora och vi fick lämna mycket mat båda två vilket var synd.

Det känns lite taskigt att skriva att jag nog inte kommer att gå tillbaka hit trots att allting var bra. Det var bara inte riktigt vad just jag är ute efter när jag går på restaurang. All mat var god och vällagad, men väl enkel för min smak. Dock skulle jag kunna tänka mig att gå hit igen om jag var i närheten och ville ha något gott och enkelt att äta, men det finns roligare restauranger närmare där jag arbetar.

Servicen var utmärkt. De hade ögonen med sig och var väldigt duktiga, effektiva och diskreta, och det är kul att se att service är något som prioriteras även på en enklare restaurang. Bra jobbat, Gordon!

Bread Street Kitchen
10 Bread Street
London EC4M 9AJ
10 thoughts on “Bread Street Kitchen – Ramsays senaste

  1. Ha ha när jag snabbt browsade igenom inlägget första gången trodde jag att grishalsen var en efterrätt, typ chokladkaka med ett glass”ägg”. Tur att jag har för vana att läsa inlägg grundligare en andra gång.

    Låter gott det mesta, men det är ju det lilla extra man är ute efter när man går ut och äter.

    1. Hihi, så tokigt det kan bli. Hade inte en tanke på det när jag lade upp fotot, men nu kan jag se vad du menar. 🙂

  2. Hej!
    Vilka härliga tips 🙂 Vi är 4 tjejer som ska fira nyår i London. Vi är ute i sistaminuten när det gäller bokningar, men har du några tips på bra restauranger, gärna lite centralt. Inte allt för dyrt, men gärna lite festligt? Är Gaucho något att rekommendera? Vi bor själva vid Kings Cross.

    / Maria

    1. Hej!

      Förlåt att det tog mig så lång tid att svara. Jag har tänkt och tänkt, men mitt bästa tips är nog att titta på Top Table, de mailade häromdagen och hos dem kan man se vilka restauranger som fortfarande har plats till nyår. Där har restaurangerna ratings också så ni kan se vad som är bra. Gacho är gott, men kanske inte piffigt nog till nyår, de har mest biff och pommes. Ha så roligt på er resa!

  3. Vi trodde precis som Kim att det var en efterrätt på tallriken…
    Grishuvud låter väldigt ”exotiskt” för oss, det får man inte på någon restaurang i vår stad, så vida man inte käkar presssylta på något julbord…

  4. Jag förstår precis vad du menar. Det räcker inte med bara vällagat, jag vill bli överraskad och imponerad. Både utseedemässigt och smakmässigt.

  5. Ja går man ut vill man gärna bli serverad något extraordinärt som man själv inte skulle laga bara sådär!

    När du skrev grishuvud tänkte jag direkt på en julgris med rött äpple i munnen haha! 😉

Kommentera

