Mandelkaka med vit chokladfrosting

Vi börjar det nya året med en tårta!

Denna bakade jag till jobbet som en av december-tårtorna innan jag åkte hem till Sverige för att fira jul. Av de tre tårtor som jag bakade vid detta tillfälle (2 recept kommer) så var det denna kaka som försvann fortast. Det är i princip samma recept som saffranskakan men med bara en gnutta saffran, som man faktiskt kan utesluta helt då den inte riktigt märktes.

Det var dock inte min egen favorit, därför att mandelmassan smakade mer bittermandel än sötmandel och jag föredrar det senare, men kul att den gick hem hos kollegorna.

För att hotta upp den liten spritsade jag vit chokladfrosting på toppen. Receptet hittade jag hos Hanna på Bakfnatt men jag uteslöt Philadelphiaosten för jag tyckte den blev god utan.

Lite rött och grönt granströssel på toppen tyckte jag gav lite julkänsla.

Mandelkaka, 8 portioner

2,5 dl strösocker

1 dl riven mandelmassa

1 dl vetemjöl

3 ägg

2,5 msk vaniljsocker

en nypa salt

125 g smält smör

en nypa saffran – kan uteslutas

Smöra och bröa en springform. Blanda alla torra ingredienser. Blanda smöret och äggen med de torra ingredienserna. Häll i formen. Grädda i 180 grader ca 20 minuter.  

Vit chokladfrosting, lagom till 24 cupcakes eller 1 stor tårta (jag använde hälften)

3 dl vispgrädde

200 g vit choklad

Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål. Värm grädden, men den får inte koka. Slå grädden över chokladen och rör om tills den smält. Låt svalna och förvara i kyl över natten. Vispa upp nästa dag och dekorera tårtan.

11 thoughts on “Mandelkaka med vit chokladfrosting

  1. Börjar man året med en god kaka, ja då har man fixat ganska bra förutsättningar tycker jag!
    God fortsättning, och tack för all inspiration och trevliga tips!

Kommentera

