Chokladkaka med mintchokladfrosting

Jag älskar Marabous Mintcrisp och det var just den sortens mintchoklad som jag hade i tankarna (minus crispet) när jag bakade denna maffiga tårta.

Chokladkakan är mormors och chokladfrostingen har jag också skrivit om tidigare, men denna gång blandade jag i mintessens och gjorde dubbel sats så jag hade tillräckligt med frosting att ha emellan bottnarna, runt om hela tårtan och lite till dekoration uppepå.

Jag blev riktigt fötjust i resultatet, och det var verkligen gott med chokladmint, denna kommer nog att bakas många jular framöver.

Chokladkaka med mintchokladfrosting, 8-10 bitar

Chokladkaka, 2 bottnar

4 dl socker

3 1/3 dl mjöl

4 msk kakao

2,5 tsk vaniljsocker

2,5 tsk bakpulver

135 g smält smör

3 ägg

2 dl kokande vatten

Blanda de torra ingredienserna. Blanda i ägg, smör och vatten. Häll i en smord springform och grädda i nedre delen av ugnen i 175 C i 35-45 minuter. Låt svalna helt. Dela kakan på mitten med en tandad kniv.

Mintchokladfrosting

400 g florsocker

150 g mjukt smör

60 g kakao

300 g cream cheese, kall

2 tsk mintessens

Vispa florsocker, smör och kakao med elvisp. Tillsätt en droppe vatten för att undvika florsockermoln i köket. Blanda i cream cheesen och vispa tills du har en glansig jämn frosting. Häll i mintessensen och vispa jämnt.

Bred 1/4 av frostingen på den nedre tårtbottnen, lägg på den övre och bred 1/2 av krämen runt om tårtan. Använd den sista 1/4 till att spritsa dekorationer. Jag dekorerade min med polkagriskäppar i strösselform.

14 thoughts on “Chokladkaka med mintchokladfrosting

  1. Oh kolla på den. Vilken godbit.
    Jag gillar mint, i lagom mängder och med maffig chokladkaka till så låter det som en vinnare!

  2. Den ena goda efterrätten efter den andra läser vi om överallt och så smäller du till med denna godsak:) Nu måste det absolut bli efterrätt till helgen, så är det bara!

  3. Flest kommentarer?! Ja, det säger väl allt! Jag gillar din blogg!
    Alltså dina bakverk… Bli konditor och bli känd!

Kommentera

