Nytt år, nya tag

Jag har ju glömt att visa att jag kommit i ordning i köket nu. Det passar mig dessutom ganska bra att min flatmate mest värmer soppor, så att jag kan låtsas att köket är mitt eget. Om man ser till vem som tar upp mest skafferiutrymme så vinner jag flera gånger om i alla fall.

Det är en sak jag precis tagit tag i; att laga mat varje dag och fixa lunch till jobbet. Mår så mycket bättre av hemlagad god mat än en trist trekantsmacka. Och dyr sushi är visserligen jättegott, men det mår inte plånboken så bra av.

Eftersom jag numera kommer att laga mat endast till mig själv, även om jag kommer att bjuda hem vänner på middag allt som ofast, så innebär det lite förändringar här på bloggen. Det är nämligen så att jag inte är så duktig på att laga en lasagne och äta den resten av veckan, och dessutom älskar jag ju att laga mat, så framöver kommer jag att laga mat mestadels i en eller två portioner, och visa att det går hur bra som helst att äta gott och varierat även om man bor ensam. Men för att kunna variera utan att behöva slänga mat så behövs det en frys. Och det har jag nu tack och lov! Även den kan jag låtsas är helt min egen eftersom min flatmate inte direkt förvarar något i den. Tur va?! 🙂

16 thoughts on “Nytt år, nya tag

  1. Men det är ju den perfekta personen att dela lägenhet med för dej, så mycket plats i skåp, skafferi och kyl/frys:)
    Visst är det bra med matlådor, framför allt för plånboken… Lycka till!

  2. Frys! Jag bodde utan frys i ett år, trodde det skulle gå bra men gud så man saknade det. Så grattis! Glass någon?

    1. På ett ställe hade vi ett frysfack som bara kunde frysa vatten, och nu sist ett frysfack som funkade, men alldeles för lite. Glass ska det bli, i stooora lass. 🙂

  3. Tycker du borde få din flatmate lite mer matintresserad 😉 Men jag tycker också om att ha köket för mig själv så jag förstår dig. Ska bli kul att se vad du hittar på.

    1. De två bästa scenarierna är ju så som jag har det eller om hon var världens matnörd hon med, så jag är nöjd. 🙂

  4. Lycka till i nya lägenheten! Ska bli spännande att följa 🙂 ser fram emot fler goda recept, som alltid! Kram

    1. Tack Maria, lustigt nog är det mesta presenter. Jars från er, krukan från Emma och Lexingtonsakerna från Malin. 🙂

  5. Det ser hemtrevligt och ombonat ut. Viktigt för känna-sig-hemma-känslan 🙂 Det har varit trevligt att följa dig under 2011, och det ska bli minst lika trevligt att följa dig 2012, vad du än hittar på 🙂

  6. Det ser verkligen trevligt ut. Jag kan bara gratulera dig till en så matlagningslikgiltig flatmate! Skräckscenariot vore ju någon som ville ta upp hela köket med egna (kanske inte så angenäma) matprojekt!
    Känner igen mig i ditt tänk kring at laga varierad mat trots att du enbart ska laga till dig själv. jag resonerade exakt likadant, när jag bodde ensam. Lovvärt!

    1. Tackar tackar! Precis, tänk om hon började laga en massa konstiga saker och tog upp plats i hela kylen 🙂 Nu när jag kommit in i att laga för en är det faktiskt inte så svårt/jobbigt som jag trodde.

  7. Så fint det är i köket och kan bara instämma med de övriga: vilken perfekt flatmate!

    Ser att du förvarar din gula lök ute, har alltid min i kylen… blir det godare smak när den är rumstempererad?

    1. Tack!

      Ang lök så förvarar jag den ute så att den håller sig längre och inte möglar. Många grönsaker klarar sig utan kyl; citrusfrukter, avocado (men håller sig längre i kyl), vitlök, tomater (men inte cocktailtomater) m.m.

Kommentera

