Julmaten

Jag har inte riktigt hunnit med i jul eftersom jag varit i både Sverige och England, och har inte har internet i nya lägenheten längre. Därför blir det lite konstigt med en tillbakablick på julen nu i början av januari när den känns som mest avlägsen trots att den precis inträffade.

Men vi tar det kortfattat, så kanske det går bra?!

I vår familj är vi inte så förtjusta i att bli äckligt proppmätta så i ett försök att undvika detta, så äter vi bara den varma delen av julbordet på kvällen med våra släktingar, och tar det kalla till lunch.

Så till lunch hade vi sill, rökt ål (en miljöpolitisk hetpotatis jag vet, men vissa fiskare har faktiskt tillstånd att fiska ål fortfarande, och denna är fiskad av en sådan fiskare), rökt lax, kavring, ost, ägg och lite annat smått och gott.

Till kvällen sen, då består första omgången av köttbullar, prinskorvar, Janssons frestelse, rödkål, brunkål, julskinka, julskinka på vildsvin, bröd, ost och min italienska kycklinglevermousse, som tyvärr blev lite grynigare än sist.

Nästa omgång är det saltlånga med kokt potatis, senapssås och skirat smör och sist äter vi ris a’la Malta tills hela skålen är tom eftersom alla är ute efter mandelgaven (en dansk tradition vi adopterat).

Vi har också adopterat en brittisk tradition med Christmas crackers – smällkarameller – som alla innehåller en liten present, en kungakrona och ett dåligt skämt.

Kungakronan demonstrerad av kusin Anna

Bästa presenten detta året var en liten fisk av plastfilm som visar hur man är som person. Funkar lite som en humörring, men istället för att ändra färg får värmen från handen den att krulla sig på olika sätt. Mycket underhållande efter några snapsar.

Efter julklappsöppningen så blir det kaffe och kakor (alltid mandelmusslor och gorån) och gottebord, men detta året var det nästan ingen som orkade med gotterna. Illa!

8 thoughts on “Julmaten

  1. Det är altid kul att läsa om olika familjetraditioner kring julmaten. Själva funderar vi faktiskt på att i år gå ut och äta ett riktigt fint julbord på lokal några dagar innan julafton, och sedan köra en ”fransk” julafton. Vi får vl se hur det blir, när det närmar sig de tiderna igen.

    1. Fransk julafton låter ju grymt! Måste erkänna att även om jag älskar julen så hade jag klarat mig rätt bra utan vissa rätter på julbordet. 🙂

  2. Några kompisar hade hittar christmas crackers och haft på nyårsafton. Visste inte att man kunde köpa det i Sverige.
    Jag tycker det är kul att se bilder från allas firande, för skiljer ändå en hel del.

    1. Jag visste inte heller att de fanns att köpa i Sverige. Jag släpade mina härifrån, men vid ett tillfälle hittade mamma några i Köpenhamn.

      Och ja, alla firar inte jul på samma vis, kul att se vad andra äter. 🙂

  3. Skönt att se att du tar med dig lite engelska traditioner hem. Kungakrona är ju ett måste 😉
    Saltlånga vet jag inte ens var det är. Kul att se att fast man bor i samma landskap kan man ha ganska olika traditioner (som inte ens kan skyllas på veganism). Media har ju en tendens att likrikta bilden något.

  4. Åh vad härligt att ni norpat de bästa traditionerna från andra länder och byggt en lite egendesignad jul – det är ju så man får till de underbaraste av jular! Bra idé att äta kallt till lunch och varmt till middag! Jag är själv inte förtjust i att proppa i mig bara för sakens skull, och så är det ju trevligt med FLER matupplevelser under dagen 😉

Kommentera

