Vardagsmat: pimpa moset

Nu när vi nått gråa, trista januari känner nog många att det är dags att bruka allvar. Det kan innebära spara pengar, äta nyttigare och börja träna till exempel.

För mig innebär det att omfamna vardagen. Jag tycker alltid att helgen är roligare än vardagen och om jag omfamnar någon sorts vardag så är det vardagslyxen i så fall. För min del finns det alltid en anledning till ett glas gott vin, en liten efterrätt, en improviserad förrätt, och inget fel i det, men det är nog dags att jag låter vardagen vara vardag. Så framöver blir det nog en miniserie i enkel, billig men såklart GOD vardagsmat.

Korv är bra vardagsmat tycker jag, så länge de innehåller kött och inte en massa suspekta ämnen. Det finns faktiskt gott om köttiga färska korvar i de engelska butikerna, men det har varit svårt för mig att hitta guldkornen. Tills nu. Waitrose toulousekryddade korv är den jag numera äter och den är riktigt god. En förpackning innehåller sex matiga korvar och till mig räcker det till tre måltider.

Den mest vanligt förekommande parhästen till korv är ju utan tvekan potatismos, men det kan bli lite tråkigt ibland. Men det som är bra med basrätter är att de alltid går att piffa till.

Sist jag åt korv med mos, eller bangers and mash som det heter här borta, pimpade jag moset med dijonsenap och parmesan, vilket blev riktigt lyckat. Smakerna är subtila med passar bra ihop med korven och lyfter denna enkla vardagsrätt några steg. Man kan även pimpa mos på andra sätt som till exempel med kokt broccoli eller ha i lite muskot eller vitlök för att förhöja smaken.

Potatismos med dijonsenap och parmesan, 2 portioner

4 medelstora potatisar, skalade

1/2 dl mjölk

4 msk smör

salt, vitpeppar

1,5-2 tsk dijonsenap

2 msk riven parmesan

Dela potatisen i lika stora bitar och täck precis med vatten i en kastrull. Salta. Koka upp och koka med locket på glänt tills potatisen är väldigt mjuk. Häll av kokvattnet och mosa potatisen med en potatisstöt eller elvisp (japp, det går utmärkt). Blanda i smör och mjölk och mosa tills det blandats ordentligt. Rör i senapen och osten och smaka av med salt och peppar.

16 reaktioner på “Vardagsmat: pimpa moset

  1. ”Riktig” (det vill säga korv som det faktiskt är KÖTT i) korv går inte av för hackor. Stark senap och gärna lite små inlagda gurkor.

    Kan vara gott att blanda i lite blomkål i moset, eller andra rotfrukter. Blomkål och getost-mos är inte alls dumt!

  2. Spenderade nyår i London och fick känslan av att hela landet kryllade av riktiga korvar. Annat här i Sverige. Rekommenderar Waitroses småkorvar med timjan och rosmarin…

    • Jodå, riktiga korvar finns det gott om, det är jag som är aningen kräsen när det gäller icke-rökta korvar. Ska spana in småkorvarna du tipsade om, låter som god kryddning.

  3. Att omfamna vardagsmaten låter toppen – det finns ju så mycket gott som får passera som trist för att man gör den väldigt ofta eller för att den är enkel att tillreda. Då är det kul att piffa till den lite, som du med moset (låter fantastiskt!) :D

  4. Just nu har jag fått en massa jordärtskockor av en snäll kollega och det stoppar jag i allt, framförallt i potatismoset! :)

Kommentera

