Snabbmat på mitt vis

Vissa dagar när livet i allmänhet känns jobbigt, och det är lätt att falla för frestelsen att ringa pizzerian runt hörnet (i mitt fall, traska till McDonalds runt hörnan) men man vet att man kommer att ångra sig när man satt i sig pizzan (QPn), det är då man är tacksam för riktigt snabblagad hemmalagad mat.

Visst går till exempel en omelett eller att koka lite pasta snabbt, men det jag tar till i situationer som dessa är rösti. Det är enkelt att göra, kräver enkla tillbehör man oftast (i mitt fall alltid) har hemma och så får man njuta av krispig smörstekt potatis och det slår en omelett eller pasta med ketchup med hästlängder. Med hackad rödlök, creme fraiche eller gräddfil och lite stenbitsrom är detta perfekt snabbmat. Samma smaker och lika gott som langos, men betydligt snabbare att laga till. Det behövs ju knappast ett recept, men ni hittar ett ändå här. Annars är det bara att skala potatis, riva den. Smälta smör i en stekpanna och lägga i högar av potatisen, platta till dem, salta och peppra och steka tills krispiga och klara. Hacka rödlök, klicka upp stenbitsrom och creme fraiche och hugg in. Disken kan sedan med fördel sparas till nästa dag.

16 thoughts on “Snabbmat på mitt vis

  1. Rösti är underbart. Åt jag mycket, när jag var au-pair i Schweiz! 🙂
    Idag har jag alltid ett par paket Keldasoppor i kylen att ta till, om inget annat finns!

    1. Vi åt det ett helt scoutläger en gång, för maten vi skulle laga var allt annat än god. 🙂

      Keldasoppor är också bra, min snabbsoppa är att koka upp ärter, mixa och blanda i pesto. Går på ett kick det med!

    1. Men i rårakorna har du något annat som binder samman än bara stärkelsen , eller? Har bara 8tit rösti och inte rårakor så inte säker på skillnaden mer än att tillbehören brukar variera. 🙂

Kommentera

