Spot, Malmö

20120113-044455.jpgMin sista kväll i Skåne nu sist firades ju ordentligt med hummer och vildand, medan min sista dag i Skåne, dagen därpå alltså ‘firades’ på stan i Malmö med pappa och bästis Emma.

Pappa och jag lunchade på ett ställe jag nästan glömt bort; Spot vid Hansacompagniet, och jag blev faktiskt förvånad över hur god maten var, så det är klart att jag måste tipsa er.

Spot har funnits så länge jag kan minnas, och jag har alltid haft bra upplevelser där, men eftersom jag inte bott i Malmö på tre och ett halvt år nu så har jag lite glömt bort vad som finns där.

Restaurangen är rustikt inredd med träbord och -stolar, en enkel bardisk och en stor uppmurad vedeldad ugn till pizzabagaren. Man beställer och betalar i baren, tar själv bestick, glas, servetter och bröd och det står olja på borden som man kan doppa brödet i.

Både pappa och jag beställde deras prosciutto-pizza och blev verkligen inte besvikna. Botten var krispig och god, lagom mycket fyllning, riktigt generöst med skinka och riktigt god smak. Jag åt betydligt mer än jag brukar, och det var rent taktiskt av mig, eftersom Kastrup inte har så mycket trevligt att erbjuda i matväg. Eller ja, man kan köpa en pölsa, vilket aldrig är fel eller något från Lagekagehuset som öppnade för ett litet tag sedan, men resten är jag inte imponerad av alls.

Spot Restaurant
Stora Nygatan 33
211 37 Malmö
Sweden
2 thoughts on “Spot, Malmö

  1. Finfint med restaurangtips för Malmöstad, vi tar ju oss en tur dit då och då. Det blir så lätt att man bara återvänder till gamla säkra kort, men det finns ju så många ställen att prova. Fast nu verkar det mest vara fara för livet att vistas i den stan…

    1. Ja, lite scary är det ju, men märkte iaf inte av det sist som tur var. Spot är en gammal goding jag helt klart rekommenderar!

Kommentera

