Tsunami, återigen

I fredags anlände Emma och Claes på eftermiddagen så de fick sysselsätta sig själva en stund på eftermiddagen medan jag jobbade. När jag slutat jobba susade vi hem till mig för att lämna bagaget och ta en fördrink (recept kommer), sen gick vi till en av mina absoluta favoritrestauranger hemmavid; Tsunami. Jag har recenserat denna restaurang två gånger tidigare och varit där ännu fler gånger, men jag är rädd att det är dags igen för ännu en recension, jag kan helt enkelt inte låta bli.

Vår middag var så god att den även imponerade på mig, trots att jag varit där så många gånger tidigare. Och även om jag skapat höga förväntningar hos Emma och Claes så blev de både helt otroligt positivt överraskande. De pratade om denna middag hela helgen! 🙂

Vi var ganska (klar underdrift) hungriga när vi kom och beställde in varsin förrätt som vi sedan delade. Först ut var mitt val; yellow fin (tonfisk-) tartar med wasabi och en vakteläggula. Den har jag ätit tidigare och den var precis lika god denna gången.

Men det bästa valet gjorde Claes; stora räkor i det krispigaste, tunnaste laget av frityrsmet ni kan tänka er, serverad med världens godaste sås och gurkbitar. Hur enkelt som helst, men det var såsen som lyfte denna lilla apritretare till himmelska höjder. Jag kan avslöja att vi åt såsen med sked när räkorna var slut.

Emma valde peri peri chicken yaki tori (piri-piri kycklingspett) och det var perfekt med en varm förrätt eftersom vi hade beställt sushi till varmrätt. Kycklingen var otroligt mör och den sojabaserade såsen allt som behövdes till.

Det var sedan dags för sushi och vi började med tio bitar vardera. Vi hade spicy tuna rolls, vanliga tuna rolls, tonfisk- och avocado rolls, snow crab rolls och ebi fry rolls. Godast var de jag smakat tidigare med kryddig tonfisk och panerad räka, så de beställde vi in mer av och det blev kanske lite för mycket, men vi var ju tvungna att äta upp, man lämnar inte god mat, så är det bara.

Vi sköljde ned all maten med två flaskor italiensk chardonnay och en massa vatten och trots det hamnade notan för oss tre på endast ~£120 inklusive dricks. Här pratar vi valuta för pengarna!

Det råder ingen tvekan om att jag kommer att gå hit igen ett antal gånger och det kommer nog Emma och Claes också att göra, trots avståndet från Malmö till London. 🙂

Tsunami
5-7 Voltaire Road
Clapham
London SW4 6DQ
9 thoughts on “Tsunami, återigen

  1. Herre gud, gör inte så här mot mig kl 23 på kvällen… Eller egentligen spelar tiden ingen roll. Jag tror jag dör så gott! Jag som är en sån sucker för asiatisk mat…

  2. Detta var såååååååååå gott! Måste besökas!!! Och ja, vi kommer att gå dit igen. 😉

Kommentera

