Fläskfilépanna med champinjoner och bacon

För någon vecka sedan bjöd jag hem min kompis Nick på middag. I utbyte mot att han skruvade i min gardinstång. Man får ju inte vara dum.

Precis innan han skulle komma skulle jag fixa maten och ta ett tag med dammsugaren, som dock vägrade starta, så min taktik var att laga såpass god mat att han inte märkte det dammiga golvet. Tror det fungerade utmärkt faktiskt, även om han kanske ändå inte lagt märke till dammtussarna, det är något vi kvinnor oftare uppmärksammar än män.

Jag kan ärligt säga att jag kände av det glaset vin jag drack under tiden jag lagade mat, så jag kommer ihåg receptet på ett ungefär. Se det med fördel mer som en receptskiss än ett fullgott recept.

Fläskfilépanna med champinjoner och bacon, ca 3 portioner

200 g champinjoner, kvartade

4 skivor fint bacon, skuret i bitar

350-400 g putsad fläskfilé, strimlad

1 dl vitt vin

2 dl creme fraiche

2 dl grädde

ca 2 tsk dijonsenap

lite kalvfond

kinesisk soja

colorit

salt och peppar

Stek champinjonerna ordentligt i smör och olja tills fint bruna, lägg över i en skål och salta och peppra. Stek baconet krispigt i samma panna och förflytta det sedan över till samma skål som svampen. Bryn köttbitarna runt om på hög värme i samma panna. Lägg över i skålen. Häll i vinet och låt ca hälften puttra bort. Häll i grädde och creme fraiche i stekpannan och låt det koka ihop något. Klicka i dijon, häll i lite fond och soja samt colorit. Salta och peppra tills du är nöjd med smaken. Häll i svampen, baconet och köttet och låt det puttra i ca 10 minuter tills köttet är genomstekt.

Servera med potatisklyftor och valfria grönsaker. Jag ugnsbakade en blandning av paprika och purjolök samt kokte haricot verts.

4 thoughts on “Fläskfilépanna med champinjoner och bacon

  1. Vardagsmat de lyx här! 🙂 Smart byte och Nej, jag tror inte att män lägger märke till dammtussar på samma sätt, som vissa kvinnor gör! 🙂

Kommentera

