Melanzane parmigiana

Ni har väl inte missat Hugh Fearnley Whittingstall och hans serie the River Cottage från Devon? Hans senaste serie hette River Cottage Veg Everyday där han under sommaren bara åt vegetariskt. Även kockarna på hans restaurang River Cottage Canteen lagar mest vegetariska rätter denna sommar, bland annat denna aubergineklassiker. Jag sneglade snabbt på receptet och gjorde sedan min egen version. Som vanligt alltså.

Melanzane parmigiana, 3-4 portioner

2 auberginer

1 buffelmozzarella

1-2 dl riven smakrik hårdost (jag använde Emmenthaler)

olivolja till stekning

Tomatsås:

400 g krossade tomater

200 g passerade tomater

1 skvätt vatten

1 msk italienska kryddor

1 msk balsamvinäger

1 vitlöksklyfta, pressad

salt, vitpeppar

Blanda ingredienserna till tomatsåsen i en kastrull, rör om emellanåt medan såsen tjocknar, tar ca 30 minuter. Tvätta auberginerna och skiva i 1/2 cm tjocka skivor, behåll skalet på. Stek aubergineskivorna i olivolja tills de är mjuka och fått fin färg.  Riv mozzarellan i bitar.

Smörj en gratängform (ca 10 x 20 cm) och lägg lite tomatsås i botten. Lägg på ett lager aubergine, toppa med bitar av mozzarellan och riven ost, upprepa tills du har tre lager och använt upp allting. Grädda i 200C ca 40 minuter. Servera med t ex sallad och bröd.

18 thoughts on “Melanzane parmigiana

  1. Jo jag har faktiskt missat programmet…Big mistake ser jag ju nu.
    Just veg-programmet hade passat fint, då vi är ett halv-vegetariskt hushåll.

    Är svag för allt med ost och tomat också så jag hade ju antagligen ätit ihjäl mig på den här gratängen.

    1. Amen Kim, då. 😉 Just veg-serien kanske inte har gått på svensk teve ännu, så du kanske har tur. Just nu är jag helt fast i How To Cook Like Heston, SE DET när det sänds hemma, inte veg alls dock, men det är ändå Heston, ett kulinarisk halv-Gud. 🙂

  2. Serien känner jag inte igen men det ser jättegott ut. Påminner om en rätt som jag gör ibalnd men då använder jag körsbärstomater.

  3. Är det sant, har han en veg-serie?! Jag har sett en del av hans andra, men de flyter ärligt talat lite in i varandra och jag har inte koll på om det är olika serier jag sett. Gillar dock hans entusiasm och kokböckerna har jag fluktat mer än en gång i – och faktiskt lyckats inte köpa, säkert bara för att jag bara tittat i dem utomlands och är för kilosnål för att släpa med mig tunga böcker med mig hem – numera. Minns hur jag släpade med mig Dean & Delucas flerkilos kokbok från NYC år 2000 på ren kärlek… Nu måste jag över och glutta lite på din kokbokssida, igen 🙂

    Trevlig fredag!!

    1. Ja, och den är skitbra, han plockar samphire på stranden och liknande. Du kommer att gilla det! Tror han har gjort typ 10-talet serier, så förstår att de flyter ihop. Har inte den kokboken, men den ska införskaffas! Nu måste jag köpa Dean & Delucas bok, ska dit i augusti! Ha en bra fredag du med!

  4. Så gott! Jag brukar göra en auberginegratäng med fetaost eller chevre. Den innehåller dock färs och är inte vegetarisk.

Kommentera

