Galet god citroncheesecake

Förra fredagen blev det tårtor till jobbets födelsedagsbarn igen. Jag brukar göra tre stycken; en choklad, en cheesecake (för det gillar folk) och en annan.

Först ut denna gång är den ljuvligaste citroncheesecake ni kan tänka er, och receptet hittade jag hos Charlotta på Matrepubliken, och det var hennes kompis Edith som bidrog med receptet.

När jag smakade smeten (för det måste man ju) insåg jag att den skulle bli galet god eftersom den påminde om mammas citronfromage i smaken – dvs perfekt balans mellan syra och sötma.

Cheesecaken blir dessutom riktigt fin med gelé ovanpå, och testa denna cheesecake hörni, ni kommer inte att ångra er, det intygar hela min arbetsplats!

Enda ändringarna jag gjorde till receptet var att baka bottnen, jag tycker den blir godast så, och att strunta i passionsfrukten, men det var av lathet, de hade nämligen inga i den närmsta mataffären. Dekorationen är enkel men effektiv med tre köpta sockerpanséer.

Citroncheesecake a’la Edith, 10 bitar

Botten:

12 digestivekex (halvt paket)
75 g rumsvamt smör

Fyllning:

400 g philadelphiaost
3 dl gräddfil
1 citron (rivet skal och saft)
2 1/2 dl florsocker
5 gelatinblad eller liknande
1/2 dl vatten

Citrongelé:

1 dl pressad citronsaft
1 dl florsocker
1 dl vatten
skalet av en citron
några droppar gul karamellfärg
2 gelatinblad
(2 passionsfrukter)

Mixa digestivekex och smör och tryck i en smord form med löstagbar botten. Baka i ca 10 minuter i 175C. Låt svalna. 

Lägg de fem gelatinbladen i kallt vatten. Krama ur dem och smält dem på svag värme i 0,5 dl vatten och låt svalna. Kör osten, gräddfilen, florsockret, citronskalet, citronsaften och gelatinet i en mixer (eller med elvisp) till en jämn smet. Häll smeten över kakbottnen, ställ in i kylen och låt stelna minst en timme.

Blötlägg de två gelatinbladen till gelén i kallt vatten. Krama ur. Smält florsockret i en kastrull tillsammans med 1 dl vatten. Tillsätt gelatinbladen och låt dem smälta i sockervattnet på svag värme. Låt blandningen svalna och tillsätt citronsaften och -skalet, några droppar av den gula karamellfärgen (och passionsfruktskärnorna). Häll den solgula blandningen över den stelnade ostkrämen och låt cheesecaken stå svalt i minst två timmar.

24 thoughts on “Galet god citroncheesecake

  1. Gud så gott. Älskar citron, älskar cheesecake. Mmm 🙂

    Ang mat och Dublin: inga spontana tips egentligen. vi åt mycket gott där, men det var mest veg (bl a rest. Juice var gott) och sånt vi köpte med hem har ni det mesta av i UK tror jag. Om du gillar Kilkenny-öl kan du ju testa dricka det där.. Eller inte eftersom det inte går 🙂 De har istället en inhemsk version som heter Smithwick (känner du kanske till redan). Gillade den mycket bättre. Vi var även på Guinnessbryggeriet, men var mkt kommersiellt.

    Många fina bokhandlar! se här http://ihyllan.se/2011/october/pa-bokhandelturne-i-dublin.html
    och här tex
    http://ihyllan.se/2011/october/dublins-finaste.html
    kunde inte ha sammanfattat det bättre själv 🙂

    1. Ja, visst är det gott?!

      Tusen tack för alla tips!! Jag kan verkligen inte mycket om öl, men ska testa Smithwick då, visste inte att Kilkenny inte fanns där, där ser man. Tror Karin vill till Guinessbryggeriet iaf. Tack än en gång!

  2. Sötsyrligt alltså. Bästa smaken!
    Hoppas ni får det fint i Dublin, en supermysig stad tycker jag. Lätt att greppa och orientera sig.
    Bara att hänga i en bar och dricka öl är en upplevelse.

  3. åh herrej*vlar !! jag döööööööör SÅ GOD DEN VAR!! och jag har endå jobbat i kök och har kokutbildning och har bakat MASSOR olika sorter … men denna … namnamnam

  4. Jättejätte god, det ända var att jag frös min och när jag tog upp den var det som små plastkulor i. Jag antar att det har med gelatinet att göra. Är det någon som vet vad jag kan ha gjort för fel?

    1. Jag har aldrig testat att frysa den, men mycket möjligt att det är gelatinet. Frös du den för att servera halvfrusen eller för att det blev över? Här brukar det liksom aldrig bli något över…

  5. kan frysa ner botten och fyllning och sen göra gelen innan det blir dags att bjuda…kan kakan vara hel tinad då

  6. Hej, måste bara säga att den var galet god, undrar dock om man kan ha i jordgubbar istället för citron? Någon som vet? 🙂

Kommentera

