Very cherry chocolate cake

Det kanske mest imponerande utav bakverken till jobbet förra veckan, var denna very cherry chocolate cake. Den var väldigt lättbakad och jag tycker själv att den ser läcker ut.

Lite konstigt är det kanske att jag som inte tycker om att blanda frukt och bär med choklad valde att baka denna körsbärs- och chokladkaka, men jag tänkte att alla är ju olika och de andra på jobbet tycker säkert om den. Det gjorde de, men jag tyckte faktiskt själv att den var god när jag smakade. Så jag kanske får justera min choklad-med-bär-fobi en aning. 🙂

Receptet hittade jag hos Matplatsen men jag modifierade det lite och tog vatten istället för kaffe. Jag trodde att jag därmed  också behövde förstärka kakaosmaken men det behövdes faktiskt inte. Bottnarna är otroligt lättbakade och håller fint ihop, vilket underlättar.

Och fyllningen på vispgrädde, mascarpone och körsbärssylt är gudomligt god, den passar nog lika bra som fyllning mellan två sockerkaksbottnar i sommar med allehanda bär till. Se bara till att använda en riktigt bra sylt. Hemmagjord är alltid bäst, men det finns bra att köpa också, jag använde mig av Tip Trees morello cherry preserve.

Ganachen som hälls över var alldeles för rinnig för min smak, så halvera grädden i receptet om ni testar. Förlåt, jag menar när ni testar denna. 😉

Very cherry chocolate cake, 12 bitar

Anpassat efter Matplatsens recept.

Bottnar:

2 ägg

2 1/2 dl vatten

2 1/2 dl filmjölk (jag tog naturell yoghurt)

1 1/4 dl matolja (jag tog solros-)

200 g vetemjöl

450 g strösocker

85 g kakao

1 tsk bakpulver

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

1 tsk vaniljessens/pulver

Fyllning:

500 g (2 burkar) mascarpone

ca 3 dl vispgrädde

2 1/2 dl körsbärssylt

120 g extra fint strösocker

1/2 tsk vaniljessens/pulver

Ganache:

100 g mörk choklad

2 dl vispgrädde (ta hälften)

1 msk smör

körsbär till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra tre springformar, ca ø 20 cm. Klä med en rundel bakplåtspapper.

Blanda ägg, vatten, olja och filmjölk i en bunke och vispa någon minut. Blanda under tiden samman alla torra ingredienser och tillsätt dem sedan till vätskorna. Vispa smeten ett par minuter tills den är klumpfri.

Fördela smeten i de tre formarna. Grädda kakorna mitt i ugnen, ca 35 minuter. Bottnarna är klara när en provsticka kommer ut torr. Ta ut kakorna och låt dem svalna helt.

Vispa samman mascarpone, grädde, socker samt vaniljpulver med elvisp till en fluffig, fast kräm. Tillsätt sedan körsbärsmarmeladen. Blanda.

Lägg en botten på ett tårtfat och bred på ett lager av mascarponekrämen. Upprepa med följande lager. När sista bottnen är pålagd så sprid ut krämen på toppen och på sidorna.

Smält chokladen till ganachen i en kastrull tillsammans med grädden. Blanka av med en klick smör på slutet. Låt ganachen svalna så den tjocknar innan den fördelas över tårtan. Garnera med körsbär.

16 thoughts on “Very cherry chocolate cake

  1. Körsbär i många andra sammanhang lockar mig inte alls, men den här ser ju helt galen ut. Galen och god! Dina kollegor har det för bra de!

    1. Det var ungefär så jag också tänkte när jag såg den. Annars är jag mest förtjust i råa körsbär, precis som de är.

  2. Alltså. Jag har någon sorts hatkärlek till körsbär. Gillar det men blir sällan sugen på det. Denna kakan ser gudomlig ut. Skulle kunna äta upp allt. Sitter hungrig o surfar på matbloggar. Inte normalt.

    1. Jag kan ibland bli sugen på körsbär, men bara som de är. Men rekommenderar tårtan iaf. Inte bra att sitta hungrig och matsurfa, det måste vara värre än att handla hungrig t o m!

  3. Tål inte färska körsbär utan blir jättedålig av dem. Men denna ljuvliga skapelse mmmm!
    Visst skulle man kunna ta bort de färska körsbären och sen mumsa i sig lite? Give me some pls!

    1. De färska körsbären är bara dekoration, så du kan helt klart utesluta dem om du tål körsbärssylt. Tur ju! 😉

  4. Hanna, du får inte vara så otålig när du gör ganach/tryffel, den behöver några timmar på sig att stelna, jag gör min på 100 g choklad och 2,5 dl grädde den blir riktigt tjock och krämig när den fått stå till sig i kylen (helst över natten).

    Första gången jag gjorde den trodde jag att jag gjort något fel då det blev så rinnigt- och stressade ihop en ny kaka… Dagen efter hade jag en god krämig ganach i kylen, gissa om jag blev förvånad!?

    1. Men vad konstigt, för min fick också stå till sig, 5 timmar i kyl, men den tjocknade inte ett dugg. Och detta är enda gången jag misslyckats.. 😦 Men ska inte ge upp! Tack!

  5. SÅ smarrig den ser ut. Gissar att den försvann i ett naffs =)
    Men hur kan du ha fobi för choklad-bär, det var det märkligaste jag hört (OK, men nästan). Det är ett av mina nöjen att leta vad som möjligen inte funka till choklad. Eller ja, det är den officiella ursäkten 😉

  6. Hej fina du! Surfar ikapp en dryg månads dvala vad gäller matbloggssurfande. När jag kommer till det här inlägget måste jag stanna till och sucka en djup suck. Vill.vill.ha.

Kommentera

