Sanslöst god mangoglass, signerad Annika

En matbloggare som verkligen kan sin glass (och all annan matlagning) är Annika på Smaskens.nu. Och redan efter att ha provat endast ett recept, på drömlik (ok, dreamy låter bättre) mangoglass tror jag bestämt att hon dragit ner mig i glassträsket.

Jag vill prova alla hennes glassrecept och byta ut lunch och middag varje dag mot hemmagjord glass. Som tur är funkar det dåligt logistikmässigt när jag jobbar, annars hade jag nog varit bortom räddning. Jag längtar verkligen tills det blir lite varmare och riktig glassäsong (även om jag själv kan äta glass mitt i vintern) så att jag kan bjuda alla bekanta på glass och därmed ha en ursäkt att göra mer och prova nya recept.

Men tillbaka till mangoglassen, den som startade det hela. Den är makalöst god. Det är i princip allt ni behöver veta.  Annika gjorde sin på frusen mango, jag gjorde min på färsk (och drog ner aningen på sockret) och även det gick bra. Konsistensen är len och krämig och det blir verkligen bättre glass om man låter smeten svälla  kylen över natten. Nu tycker jag att alla ni med glassmaskin räcker upp en hand och testar detta recept för så bra är det.

Mangoglass signerad Annika

Efter Annikas recept.

Glassmet:

4 dl grädde

2 dl mjölk

2 krm vaniljpulver (jag tog en skvätt vaniljessens istället)

5 äggulor

2 dl råsocker

Hetta upp grädde, mjölk och vanilj i en rymlig kastrull. Vispa under tiden äggulor och socker pösigt. Häll sedan den varma gräddmjölken över äggvispet under omrörning, så att de blandas. Häll tillbaka smeten i kastrullen och hetta upp den under omrörning. Den skall inte koka. Häll sedan tillbaka den i bunken . Låt svalna, och därefter bli riktigt kall i kylen. Glassmeten får gärna stå och svälla över natten.

Mangokräm:

500 g mango (färsk eller fryst)

1/2 dl råsocker (lite mindre om du använder färsk mango)

Skala och skär den färska mangon i bitar. Lägg mangobitar och socker i en kastrull och koka upp. Låt småkoka i 15-20 minuter under omrörning. Mixa sedan blandningen slät (med t ex stavmixer) och låt svalna. Blanda ihop med glassmeten precis innan glassmeten ska köras i glassmaskinen. Kör i maskinen tills klar (ca 40 minuter) och låt glassen ligga i frysen några timmar innan servering.

Smaka och dö en smula!

19 thoughts on “Sanslöst god mangoglass, signerad Annika

    1. Har inte provat detta receptet utan maskin så vet inte om det funkar ändå… Tack, hade en jättebra helg! Hoppas du med hade det 🙂

  1. Jag vann ju en glassmaskin i höstas och jag kan inte direkt skryta med att den gått varm. Ändå är det så enkelt att göra egen glass. Mangoglass kan inte vara annat än gott! Måste testa detta receptet.

    1. Jag använder mammas gamla från 1980-talet, men skulle vilja ha en ny såklart, men så längde denna funkar är jag nöjd! 🙂

    1. Ja, det tycker jag! 🙂 Den var sanslöst god, och mangon gjorde den himla fräsch. Farligt, för det är svårt att sluta äta…

  2. Hand upp, vi har en maskin… fast den får mest stå som hyllvärmare måste vi nog erkänna. Trodde absolut att den skulle nyttjas mer men av någon anledning så blir det inte så:(
    Låter ju väldigt gott med mangoglass annars, vi får kanske ta och ta tag i våra kragar…

Kommentera

