Invigningsfest för The Jugged Hare

I torsdags öppnade en ny pub, The Jugged Hare,  i The City, det gamla bankdistriktet, och jag tyckte det var otroligt roligt att få närvara.

När jag hör ordet pub tänker jag mig oftast en mysig mellanstor lokal med familjär känsla och förväntade mig något liknande här. Istället möttes jag av tre personer utanför dörren med en välsigt lång gästlista och det var nog mellan 200-300 personer i lokalen. Som ni förstår är det en stor lokal men med flera rum, så det såg inte så stort ut vid första anblicken.

Mot gatan och entrén till låg baren, längre in var det tom golvyta, men jag gissar att det är där restaurangdelen kommer att vara, så att man som gäst kan blicka in i det ena köket där det var fint uppställt med kopparpannor och Le Creusetgrytor, samt ett rotisserie-skåp med en spädgris som grillades och sedan bjöds på under kvällen.

Längst in i lokalen fanns det fastbyggda bås i rött och de platserna var såklart redan tagna, den stora massan minglade runt under kvällen. Det fanns barer uppställda på flera håll och man kunde välja mellan vitt, rosé, rött, champagne och öl. Dessutom var det gott om effektiv personal som gärna fyllde på bubbel. Det vankades också kanapéer som var smakprov av menyn som finns tillgänglig från och med måndag när puben öppnar för allmänheten. Bland annat smakade jag soppa på ramslök, rova och purjolök; krabba med krabbmajonnäs på rostat bröd och blodpuddingskroketter (godare än det låter).

Nere i källaren fanns det två stationer med olika viner att prova, bland annat en Pinot Grigio från Slovenien och ett engelsk vitt från Three Choirs. Mitt emellan dessa stationer stod en kille med förkläde som hade fullt upp hela kvällen för han bjöd på ost. Det var dålig information om vilka ostar som fanns att tillgå, och eftersom de var så populära var det svårt att få en pratstund med ostmästaren, men ostarna var utmärkta så jag nöjde mig med att smaka mig runt.

Förutom maten och drycken så träffade jag många trevliga människor. Bland annat stötte jag på The London Foodie som är otroligt populär, flera elever vid Cordon Bleu, några journalister och annat löst folk. Roligt att prata med likasinnade och lära känna nya människor.

Runt tio-tiden började folk troppa av på allvar, men de tweedklädda (hur underbart är inte det?!) servitörerna fortsatte att servera vin så en del av oss stannade en stund till. När vi sedan gick fick vi varsin goodie bag som helt klart knöt ihop säcken eftersom den innehöll en meny, dels ett recept på Jugged Hare som puben är döpt efter, samt en flaska Londonbryggd öl med pubens etikett på och en burk äpplemos. Det hade jag inte förväntat mig men var en trevlig gest. Hela tillställningen kändes verkligen proffsig så jag hoppas att det fortsätter i samma stil när de öppnat för allmänheten.

Utan att känna mig köpt på något vis kan jag ärligt erkänna att jag fick mersmak och vill gå hit igen, men sen är det herrarna bakom en hel del andra pubar, bland annat fantastiska The Botanist vid Sloane Square som står bakom denna också,  så förväntningarna är höga.

11 thoughts on “Invigningsfest för The Jugged Hare

  1. Verkar varit en fin kväll, vad kul att få bli inbjuden till sådant galej!
    Och vilka fina bilder du tagit, speciellt på människorna. Det är ju lätt hänt att det blir väldigt mycket fokus på maten annars.

  2. Vilken härlig mingelkväll det verkar ha varit trots en del trängsel. Jag hade kunnat hänga vid ostbordet hela kvällen. Jisses så gott! Trevligt med en goodiebag på allt det goda.
    Håller med Kim om bilderna. Den tweedklädda killen är ju bara så söt, ha ha.

Kommentera

