Vardagsmat: en piffigare pytt

Pyttipanna tycker jag är ganska gott, men när jag pluggade i Lund föråt jag mig lite på fryst Krögarpytt som vi alltid hade hemma som backup, så det är inte ofta jag äter någon form av pyttipanna numera.

Men igår så gjorde jag det, även om det inte var en regelrätt pytt. Jag hade potatis i i alla fall, som jag råstekte, samt morot, broccoli, chorizo och lite lök. Till hade jag ett pocherat ägg (lite roligare än stekt) och en enkel kall sås. En höjdare faktiaskt. Och även om denna kombinationen var riktigt bra så behövs det knappt ett recept på en rätt som är ska tillvara på rester. Se det som en receptidé, att man kan slänga i ungefär vad man vill i pytten.

Piffig pytt, 2 portioner

3 potatisar, ej skalade, skurna i tärningar

2 morötter, skalade och tärnade

1/2 broccolistånd, skuret i små buketter

1/4 chorizoring

en nypa socker

salt, peppar

2 msk hackad valfri lök (jag tog salladslök)

smör och olja till stekning

Tillbehör: Pocherat ägg (anvisning nedan)

Värm smör och olja i en stekpanna. Lägg i potatisen och råstek under lock ca 10-15 minuter eller tills nästan mjuka. Rör om då och då. Lägg i morötterna och stek några minuter. Häll över alltsammans i en bunke. Klicka i mer smör och stek broccolin i en minut eller två. Lägg bland potatisen och stek lök och chorizo ca 5 minuter. Blanda i potatis, morötter och broccoli och stek i några minuter till så allt värms upp.

Pochera under tiden ägg(en). Låt en kastrull med vatten sjuda utan lock. Knäck äggen ett i taget i en kopp och sänk ned i vattnet ett och ett. Det behövs inte vinäger eller en virvelrörelse, men det underlättar med färska ägg. Pochera endast tre ägg i taget. Lägg locket lite på sned och ta upp äggen med hålslev efter tre minuter. Lägg i en skål med kallt vatten för att stoppa kokningen och låt därefter rinna av på hushållspapper.

Kall sås med italiensk salladskrydda

1 dl creme fraiche

1 msk majonnäs

1 tsk slät senap

Santa Marias italienska salladskrydda

Blanda creme fraiche, majo och senap i en skål, häll i rejält med salladskrydda tills du är nöjd med smaken.

12 thoughts on “Vardagsmat: en piffigare pytt

  1. Pyttipanna är gott, och som sagt man tar vad man har 🙂 En riktigt favoriträtt, även om det var länge sedan jag sist gjorde den!

  2. Svänga ihop en pytt är ett mycket trevligt sätt att få ihop en god middag. Behöver ju inte nödvändigtvis vara rester man vill bli av med utan för att det är gott helt enkelt.

  3. Pyttipanna är helt klart underskattad mat tycker jag. Det bästa är ju att man kan variera sig med det man har hemma/är sugen på.
    Pochera ägg har jag aldrig vågat mig på, tycker det verkar lurigt, och jag blir alltid så sur om jag misslyckas…. Får väl ta och testa någon dag när jag känner att tålamodet är högt…
    Köpte förresten Boktjuven!

    1. Jag lovar, det är riktigt lätt att pochera ägg. Du kan inte misslyckas så länge du har färska ägg – promise!

      Kul att du köpte den. Himla fin bok!

  4. Alltid trevligt och gott med pytt. Så längesedan jag gjorde en sådan (veg naturligtvis)!
    Din ser aptitlig ut 🙂 Kram denna tisdagsafton!

    Sv: Nope ingen konditor här inte 😉

Kommentera

