Stekt spätta, kokt potatis och en remouladesläkting

Hur många med mig har kära barndomsminnen från Danmark av friterad rödspätta med remoulääthe? Liksom jag alltid åt schnitzel i Tyskland blev det oftast spätta i Danmark. Tråkigt värre, men jag var ganska kräsen som barn när det gällde mat som mamma/mormor/farmor inte hade lagat.

I veckan lagade jag i alla fall till spätta, men jag stekte filéerna som de var, onödigt med panering. Till hade jag kokt potatis rätt upp och ner, något jag sällan äter om det inte är nypotatis, och en kusin till remouladesås.

Jag vispade ihop majonnäs, som jag sedan tillsatte dijonsenap, mejram, citronsaft och hackade cornichoner till. Utan curry smakade den inte helt som remoulade, men den blev riktigt god ändå. Med lite pressad citron över fisken, samt lite brynt smör, salt och peppar, var detta riktigt gott en vanlig vardag. ”Mer husman åt folket!” vill jag skandera.

Stekt spätta, kokt potatis och en remouladesläkting, 1 portion

1-2 spättafiléer

en stor klick smör till stekning

Sås:

1 äggula, i rumstemperatur

1,5 dl matolja

1/4 citron, saften

1-2 tsk dijonsenap

1,5 tsk mejram

salt, vitpeppar

6-7 cornichoner, hackade

Servera till: kokt potatis, citronklyfta

Vispa ihop majonnäsen, med elvisp eller stavmixer. Blanda i citronsaft, mejram och senap. Smaka av med salt och peppar och blanda i cornichonerna. Låt dra en liten stund.

Smält smöret i en stekpanna. Lägg i filéerna med skinnsidan nedåt. Stek tills gyllenbruna under till, ca 3 minuter. Vänd och stek 1-2 minuter på andra sidan. Vänd igen och servera med skinnsidan nedåt. Skeda över lite av det brynta smöret. Salta och peppra.

9 thoughts on “Stekt spätta, kokt potatis och en remouladesläkting

  1. Åh, spätta. Grymt gott. Det var väldigt längesedan jag åt, och frågan är om jag någonsin gjort det själv? Paneringen kan man ju skippa håller jag med om.

    1. Spätta äter jag ibland, tycker dels att den är god men också prisvärd. Vill alltid ha färsk fisk (fryser den hellre själv) och då försöker jag vara lite prismedveten. 🙂

  2. Jag såg ett recept m remoladdressing som jag blev så sugen att göra, med rostbiff, friterad lök på danskt rågbröd… Lät för gott för att bara passera…

  3. hmm det var jättegott! 🙂 glöm inte bort att berätta för dom som inte vet hur man gör mayonäss att hälla i lite olja i taget när man vispar! 😉

    1. Tack. Du har rätt, Jimmy, ibland förklarar jag inte så ingående varje gång utan förutsätter att alla har samma kunskap som jag. Jag lovar bättring på den fronten.

Kommentera

