Kladdkaka med cheesecakefyllning

Varje gång jag bakar månadskakorna till jobbet ser jag till att en av dem innehåller choklad, för det går alltid hem. Min teori är att eftersom segt godis här inte alls är särskilt gott är gemene man ännu mer chokladtokig än säg genomsnittssvensken. Detta är min egna lilla idé men jag tror det ligger något i det för kontorets män har lika starka chokladcravings som en hormonstinn kvinna…

I alla fall, receptet jag testade denna gången hittade jag hos Alexandra, damen bakom Kärlek på tallrik. Det är en ganska typisk kladdkaka som gräddas i ca 10 minuter innan man häller i cheesecakesmet som får marmorera sig med chokladen och bakar tills den stelnat men fortfarande är kladdig. Efter att den svalnat lät jag den goa till sig i kylen över natten serverade jag den nästa dag med vispad grädde.

Några kom snabbt på att de sega kanterna var godast så kakan åts utifrån och in och försvann på ett kick. Om ni vill ha en lite roligare variant av kladdkaka rekommenderar jag verkligen denna!

Kladdkaka med cheesecakefyllning, 10 portioner

Efter Alexandras recept.

Kladdkaka:

150 gram smör
2 ägg
3 dl socker
1/2 tsk vaniljessens
1 tsk bakpulver
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao

Cheesecakefyllning:
2 ägg

1/2 tsk vaniljessens
3/4 dl socker
400 gram philadelphiaost
saften av 1/2 lime

Värm ugnen till 175C och smörj en kakform. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och blanda sedan ner dem i äggvispet. Häll i vaniljen och smöret och blanda ordentligt.

Häll smeten i formen och grädda i ca 10 minuter. Vispa under tiden ihop cheesecakefyllningen. Börja med att vispa ägg och socker pösigt, vispa sedan i philadelphian tills smeten är jämn. Pressa i limesaften och häll i vanilj och blanda.

När kakan stelnat något i kanterna så häll i cheesecakefyllningen. Häll den i mitten så sprider den sig, men rör runt lite om du vill ha den mer marmorerad. Grädda ca 30 minuter till eller tills kakan precis stelnat men fortfarande är kladdig. Låt svalna och kyl gärna innan servering.

20 thoughts on “Kladdkaka med cheesecakefyllning

  1. Det här låter ju löjligt genialiskt. Jag menar, som två flugor i en smäll! :=)

    Men du, är det en helt fyrkantig LC-form du har? Vart har du köpt den? Jag har bara de rektangulära varianterna men skulle gärna ha en helt fyrkantig!

    1. Hehe, exakt.

      Japp, det är det. Köpte den på John Lewis tror jag (Englands svar på Åhlens, fast lite bättre). Hittar du ingen hemma så kan jag fixa en till dig. Ska ändå till Götet i början på maj. 🙂

  2. 1 god sak + 1 god sak, det måste bli mer än dubbelt så gott (säger mattegeniet).
    Jag är en riktig choklad-junkie, tycker nästan inte att en dessert är komplett utan någon form av choklad….

  3. Två favoriter i en och samma kaka, hur har jag kunnat missa den hos Alexandra?! Jag brukar alltid gilla de sega kanterna bäst hos kladdkakor. Mmm….

Kommentera

