Ostfyllda ugnsbakade paprikor

Jag är ett stort fan av gratänger och allt annat med smält ost, och blev därför så otroligt sugen när Helena beskrev sina ugnsgratinerade paprikor att jag genast bestämde mig  för att apa efter.

Först valde jag de godaste paprikorna jag vet, de röda avlånga romano-paprikorna, delade dem längs med på hälften, tog bort kärnorna och fyllde dem med en röra på riven smakrik cheddar och philadelphiaost. Serverad med de otroligt enkla tillbehören ruccolasallad, olivolja och balsamvinäger var denna rätt så lyckad att jag både åt den som kvällsmat en dag i veckan och som lunch nu i helgen. Rekommenderas!

Ostfyllda ugnsbakade paprikor, 1 portion

1 romano-paprika

3 msk philadelphiaost

1/2 dl riven smakrik ost, t ex cheddar

olivolja, salt, vitpeppar

Tillbehör: ruccolasallad, olivolja och balsamvinäger

Ringla lite olja i en ugnsfast form och sätt ugnen på 200C. Dela paprikan längs med, skölj och kärna ur. Lägg med den håliga sidan uppåt i formen. Blanda ihop ostarna och fyll paprikahalvorna. Salta och peppra. Gratineras i ugn i ca 20-30 minuter eller tills osten fått fin färg och paprikan mjuknat.

Lägg ruccolasallad på en tallrik, ringla över olja och balsamvinäger. Placera de färdiga paprikahalvorna ovanpå ruccolan och servera.

8 thoughts on “Ostfyllda ugnsbakade paprikor

  1. Jag såg också dessa hos Helena. Låter och ser grymt goda ut. Jag har bara fyllt mina med jalapeño och cheddarost tidigare,men jag kan tänka mig att en krämig färskost också är gott.

Kommentera

