Mina bästa maränger

Det är ganska ofta som jag lagar något med ägg som endast fordrar gulorna, som t ex glass, majonnäs, lemoncurd och bearnaisesås och då tar jag alltid tillvara på äggvitorna. De håller sig länge (minst två veckor) i kylen. Bara lukta på dem och se om de är ok.

Om man som jag glömmer bort hur många äggvitor man lade i vilken burk så kan jag vidareförmedla vad mamma lärt mig; att det går ca 3 äggvitor på en deciliter.

För ett tag sedan efterfrågade jag tips på vad man kan använda överblivna äggvitor till, och i kommentarerna på detta inlägget kan ni se flera bra tips.

När man gör glass så tycker jag att det som passar allra bäst att gör maränger av äggvitorna som blir över, just för att det är så gott med glass och maränger tillsammans. Jag är nämligen inte så glad för maränger som de är. Visst kan jag äta en då och då men det är bara med glass eller grädde till (som i en Pavlova) som jag tycker det är riktigt gott.

Det bästa receptet på maränger kommer ursprungligen ifrån Smitten Kitchen men denna gång höll jag marängerna helt naturella. Det som jag tycker är så bra med just detta recept är att de inte är för söta, men har perfekt konsistens, dvs spröda på utsidan och sega inuti trots att de inte gräddas särskilt länge. Kanske är det vinstenen som gör detta?

Maränger, ca 25 st

2 äggvitor, rumstempererade
1/4 tsk salt
1/8 tsk vin-sten (eng: cream of tartar)
1 tsk vaniljessens
175 ml strösocker 

Vispa äggvitan skummig. Tillsätt bakpulver, salt och vanilj. Vispa tills vitan börjar bli fast. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills marängen är fast och glansig.  Klicka ut med matsked på bakplåtspapper. Grädda ca 25 minuter i 150 grader. Jag gräddade två plåtar samtidigt och bytte plats på dem i halvtid. Marängerna är klara när de blivit spröda, kontrollera genom att titta under till. Förvara i tätförslutande burk.

9 thoughts on “Mina bästa maränger

  1. Jag älskar att baka maränger, men äter dem sällan, haha. De här ser väldigt fina ut! Och jag menar, vilken marängsviss är komplett utan hemmagjorda maränger?! (Hm, marängsviss är inte så dumt, kanske något för min födelsedag?!)

    Hoppas att du har det riktigt fint hemma i Skåne!

    1. Konstigt det där. 🙂

      Marängsuisse är klart underskattat och inte bara för barnkalas! Hoppas du hade en finfin påsk!

Kommentera

