Påskbuffé

På påskafton blev det traditionell påskmat hemma hos oss, kanske inte fullt ut men till en del i alla fall. Vi började med bubbel och krustader fyllda med varm räkstuvning.

Påskbuffé

Sedan blev det lite påskbuffé som förrätt trots att vi bara var fem personer. Naturligtvis sill och ägg men även paté och lufttorkad skinka med citroncrème.

Ägghalvor med majonnäs och stenbitsrom
Matjestårta
Lufttorkad skinka med citroncreme
Laxrullar
Mammas löksill, vitlökssill
Mammas löksill, vitlökssill
Paté med pimiento (köpt)

Rostbiff, potatisgratäng och rödvinssås

Till varmrätt hade mamma gjort rostbiff som serverades med potatisgratäng, rödvinssås, syltlök och rostad lök. Till kaffet blev det återigen Svaneholms mandeltårta, för den passar så bra till påsk.

Matjestårta, 6 portioner

5-6 skivor kavring (jag använde Skanörs grova)

40 g smält smör

1,5 burk matjessill

1 knippe gräslök

2 dl creme fraiche

2 msk kesella

1,5 tsk gelatinpulver (alternativt 3 gelatinblad)

3 msk vatten

Mixa brödet till smulor i en food processor. Häll i smöret och låt det blandas med smulorna. Klä en oval form (ca 10 x 20cm) med plastfolie. Tryck ner brödsmulorna jämnt i formen. Tryck till ordentligt. Ställ i kyl medan du tillreder fyllningen.

Häll spadet av matjessillen och hacka grovt. Lägg i en bunke och tillsätt hackad gräslök, kesella och creme fraiche. Blanda. Lägg gelatinpulver och vatten i en liten kastrull. Låt svälla och värm därefter blandningen tills den smälter. Låt svalna lite och blanda sedan i matjesröran. Bred ut jämnt på kavringsbottnen och ställ i kyl i minst en timme. Lyft tårtan ur formen och ta bort platsfoliet. Servera på fat. Dekorera med citronskivor och hackad gräslök.

Laxrullar med stenbitsrom och gräslök

1 paket kallrökt lax (ca 7-8 skivor)

100 g philadelphiaost

1 knippe hackad gräslök

en nypa paprikapulver

2-3 tsk stenbitsrom

Blanda philadelphia med gräslök, rom och paprika. Tillsätt salt och vitpeppar. Klicka en sked av philadelphiablandningen på varje laxskiva och rulla ihop.

4 thoughts on “Påskbuffé

  1. Så mycket gott ni njutit av 🙂 Ville du inte stanna kvar? 😉

    Sv: Aubergine älskar jag också… nästan lika mycket som maränger! 😉 Kan inte förstå att du inte saknar lakrits!

    1. Även om jag älskar Skåne så älskar jag mitt London ännu mer just nu. Ändras kanske framöver.
      Jag gillar l8tt aubergine ännu mer än maränger! Slurp!

  2. Så mycket gott. Jag tycker det är trevligt att man fixar buffé även om man är få som ska äta. Men så gillar jag verkligen det här med många smårätter. Jag bokmärker till kommande bufféer.

    1. Instämmer helt. Och hur serverar man annars ägg och sill?! Dessutom hade vi ändå fått hitta på något mer till mig som inte äter det. Enklast med buffé. Och GOTT!

Kommentera

