Green, Malmö

Trots att jag flyttade ifrån Malmö för fyra år sedan så försöker jag att hålla lite koll på vad som händer eftersom jag har vänner där och mina föräldrar bor en halvtimme därifrån.

Så när jag läste om Green Matmarknad hos Herr Öhman blev jag riktigt nyfiken och i princip skickade dit bästisen Emma som njöt av en riktigt god middag där med sin fästman. Så därför hade vi höga förväntningar när vi gick dit i påskas men tyvärr infriades de inte riktigt. Men vi tar det från början.

Emma och Linus
Emma och Linus

Det var Påskdagen och vi promenerade igenom stan till den alltid blåsiga Västra Hamnen. Alla fyra (Emma, Malin, Linus och jag) var otroligt hungriga så vi gick direkt till restaurangdelen och sparade matmarknaden till senare. Sofforna närmast baren var alla upptagna så vi gick förbi köket och frågade en servitris om det var reserverat i den andra delen. Det blev ett konstigt samtal som kan sammanfattas med att vi uppfattade henne som oartig men vi fick i alla fall ett bord i den annars ganska tomma delen av lokalen.

Blekfisarna Malin och Hanna

Menyn som erbjöds vid denna tid på dagen var en brunchmeny och en meny med mindre rätter. Vi satsade alla på något ur brunchmenyn. Tre Caesarsallader med kyckling till de andra och en ägg Florentine till mig. Linus valde mineralvatten, Malin och Emma isvatten och jag tog en apelsinjuice.

Dryckerna hamnade snabbt på bordet liksom en korg med nybakat bröd och olivolja samt skålar att doppa i. Det var fin olivolja i en liten plåtflaska och mineralvattnet var av märket Malmberg, men min juice var från koncentrat. Inte vad jag hade förväntat mig av ett ställe med rustikt som ledord och en trevlig meny.

Rätten som jag beställt var jag tyvärr också lite missnöjd med, och det hade med små medel kunnat bli riktigt bra. Brödet var en skiva rostat surdegsbröd som var riktigt gott, så inget fel med det. Men spenaten var rå och eftersom Ägg Florentine är en lagad frukosträtt hade jag förväntat mig smörstekt spenat. Men den färska spenaten var fin så det gick an, men tyvärr var äggen knappt ljumma, vilket verkligen var synd då de var perfekt pocherade. Hollandaisesåsen var aningen syrlig, men det tråkiga var att även den var i kallaste laget, så antagligen hade tallriken stått länge och väntat i köket på servispersonalen.

Caesarsalladen som de andra tre valde var riktigt god och var gjord lite matigare med både kyckling och tomat. Kycklingen var riktigt mör och saftig och dressingen var god, så jag ångrade ju lite att jag inte också valt den.

Efter att vi ätit upp och det dukats av blev var det ingen personal som tittade till oss på en bra stunde och vi kunde inte få deras uppm8rksamhet när de betjänade de andra borden, så till slut fick gå till baren och själva be om notan.

Green är fortfarande relativt nyöppnat och då kanske man inte kan förvänta sig perfektion, men det är tråkigt när köket gör bra ifrån sig och det står och faller med servispersonalen.

Jag har själv serverat i flera år under universitetstiden så jag sitter inte på någon hög häst, men eftersom jag kan göra jobbet själv blir jag upprörd när andra inte gör det ordentligt. Vi betjänades av tre servitriser varav två var vänliga och tjänstvilliga och den tredje hade behövt en charmkurs. Och med tanke på att restaurangen var knappt halvfull var det undermålig service.

Jag vill fortfarande komma tillbaka och ge Green en andra chans för de har helt klart potential och i köket verkar de duktiga, det är bara synd att det inte håller hela vägen.

Men positivt är just restaurangens potential. Det finns plats till många, läget är riktigt trevligt och menyn ser riktigt trevlig ut. På kvällen erbjuds det även större rätter i stil med vanliga varmrätter och en trerätters meny. Det finns dessutom vinmontrar med vacuumförpackade flaskor som man kan smaka på. Antagligen en rest sedan Torso Twisted-tiden men ändock ett trevligt inslag som finns på flera vinbarer här i London.

Själva matmarknaden var trevlig och särskilt grönsaksutbudet uppskattade jag, men i övrigt var det inte mycket mer spännande än min vanliga Waitrosebutik här i England, men just den matvarukedjan är riktigt bra så jag inser att jag nog blivit lite bortskämd. I vilket fall är det trevligt att det satsas på mat och ekologiska matvaror i Malmö.

13 thoughts on “Green, Malmö

  1. Jag måste hålla med, faktiskt. Matbutiken är alldeles fantastisk, men restaurangen lämnar en del att önska. Vi var där samma helg som de öppnade så det är ok att det är lite rörigt. Fine. Men – jag blir så galet irriterad när det inte finns vegetariska alternativ på menyn. Hur svårt kan det vara?! Det slutade med att vi gick därifrån, köpte med oss mat och lagade hemma istället.

    1. De hade iaf några vegetariska alternativ när jag var där, men kanske inte jättemånga. Tycker det är så synd när saker har potential men inte får det att funka. Jag vill liksom komma in och styra upp! Vi kanske ska anmäla oss som konsulter? 😉

  2. Men ÅH. Jag blir så irriterad när jag läser om restaurang med bra mat, men taskig service. Man kan förlåta mycket från köket om servicen är bra, men inte tvärtom.
    Verkar för övrigt vara ett intressant ställe. Har aldrig varit i Malmö (faktiskt – förutom bytt tåg) men jag blir mer och mer sugen.

    1. Håller helt med! Och så himla svårt är det inte att vara en bra servitör/servitris, särskilt inte med så lite gäster. Får lust att hålla utbildning på direkten, haha.

      Malmö är helt ok, men inget jag saknar faktiskt. Saknar mina vänner och så ju och vi hänger i Malmö för det är där de bor, men kommer aldrig flytta dit igen. 🙂 Nu lät det kanske väl neggigt, aja, hoppas du fattar vad jag menar. 🙂

  3. Det är så synd med ställen som har bra läge och potential, men inte riktigt lyckas. Så var det när vi var ute och åt i helgen.

  4. Vi åt gott, men det var inga stora portioner. Är nog tänkt att man ska ta flera rätter, även på kvällen. Personalen var ok, men inte alltid närvarande. Med tanke på att det var rätt glest med folk där, så kan man ju undra lite över var de var…. 😉

  5. Haha, nej men du kan ju inte jämföra ett svenskt snabbköp med ett engelskt (utom Co-op då) minns du väl. 😀 För att vara Malmö är det kul.

    Håller med helt. Varmhållningen är det de har störst problem med. Har gått dit en del på både jazzkvällar och brunch eftersom jag bor nära och deras brunch är utomordentligt god men hålls inte varm. 😦 Likaså är öppettiderna udda. Jag förstår att jobbluncher drar in stålarna på svenska restauranger men stängt i flera veckor på sommaren i Västra Hamnen där folk kan mat och har råd att äta ute??? De har ju stor terass också. Synd när nu maten är både ekologisk och god.

    1. Haha, nej, jag kan väl inte det. Men det finns faktiskt riktigt bra butiker hemma också, vissa Malmborgs och Kvantum iaf.

      Så trist med varmhållningen, för det påverkar intrycket så mycket. God mat är sällan lika god kall. Hoppas de får ordning på det för annars gillar jag konceptet!

Kommentera

