Nopi – nästan ett år senare

Som ni trogna läsare vet är jag ett stort fan av Yotam Ottolenghis matlagning. Vegetariska kokboken Plenty kan jag inte prisa nog och jag var så laddad att besöka Nopi att jag firade min födelsedag där förra året.

Nu, nästan ett år senare gick jag dit igen tillsammans med Malin och Tobbe när de var här på besök, och kan lugnt konstatera att restaurangen är still going strong.

Vi bestämde sent på onsdagkvällen när de precis anlänt till London att vi skulle ut och äta nästa dag, så runt midnatt fick jag tag i ett av de sista borden via internetbokningen vilket vi såklart var glada för.

Vi gick dit direkt efter jobbet, blev visade till vårt bord på bottenvåningen och blev väl omhändertagna. Menyn består av en grönsaksdel, en fisk- och en köttdel, alla smårätter som serveras i den ordningen. Tanken är att 3 rätter per person ska vara lagom. Vi beställde nio olika som vi delade på och blev riktigt mätta till slut, mycket mättare än vi trodde att vi skulle bli.

Innan de första rätterna hamnade på bordet fick vi gott bröd att doppa i en gräsig olivolja. Riktigt gott, men jag saknade faktiskt dippen som vi fick förra gången.

Rostad aubergine med svart vitlök, harissa och pinjenötter. Helt klart godkänd men inte fantastisk.

Morotssallad med svarta oliver, endive och apelsinvinaigrette. Riktigt god och fräsch.

Squash- och manourifritters med limeyoghurt. Manouri är en grekisk krämig ost gjord på får- eller getmjölk, men det visste jag inte när jag åt dessa. Riktigt goda, särskilt med såsen till, men frågan är om inte Ottolenghis purjolök- fritters är snäppet godare.

Ekologiska räkor med fänkål, feta och Pernod. Detta var en av mina favoriter för kvällen. Feta tillsammans med hettan i räkorna var gudomligt gott och såsen med fänkål och Pernod var ljuvlig.

Pilgrimsmusslor med grisöra och sås på svarta bönor och ingefära. Detta var också riktigt gott, och mer perfekt stekta pilgrimsmusslor får man leta efter.

Malins havsabborrefilé med rökt labneh och inlagd citron som hon åt när Tobbe och jag delade på skaldjuren.

Grillad kyckling med myrtensalt och chilisås. Denna fanns på menyn för ett år sedan med och verkar vara en av deras återkommande rätter.

Sirloinbiff med babypurjo och inlagd ingefära med koriander- och chilisalsa. Riktigt fin i smaken.

Den andra av mina två favoriter under kvällen: fantastiskt mör oxkind oxtunga med pepparrotskräm och sura körsbär. Väldigt fin smakkombination och mycket smak i köttet.

Vi hade lite problem att få i oss de sista tuggorna trots att allt var gott, så det var inte en tanke på dessert. Istället gick vi till en bar och tog varsin cocktail istället, det funkar som efterrätt det med men mättar inte lika mycket.

Nopi
21-22 Warwick Street
London W1B 5NE
7 thoughts on “Nopi – nästan ett år senare

  1. Åh vad gott allt ser ut! Jag har bara ätit frukost de gånger jag varit där (vilket jag verkligen kan rekommendera), men det är nog dags att besöka Nopi på kvällstid istället 🙂

  2. Ja, det där ser verkligen inte fel ut! Väldigt fina bilder!

    emiliasmatochbak.blogspot.com

  3. Så tjusiga bilder! Ny kamera eller är det vårljuset som gör det hela ännu läckrare än vanligt?
    Plenty ligger på mitt nattygsbord 🙂 Vacker och läcker, men har ännu faktiskt inte tagit sig in i köket. Kommer förstås att göra så förr eller senare 🙂

    1. Vi åt ganska tidigt, så det var ljuset som gjorde det bättre. Bra ljus och bra macroobjektiv, samma kamera som innan.

      Jag har i princip bokmärkt hela boken och lagat en del också. Love it! Hoppas du med provar något snart!

Kommentera

