Enkel dessert: vaniljglass + sherry

I påskas lyckades jag få till en träff med min barndomskompis Karl. Vi ses sällan då han bor i Norge och jag här i London och innan han flyttade till Norge var han en vända i Italien också. Karl är det närmaste jag har till en bror (jag är ensambarn) och trots att vi ses sällan känns det som förr när vi väl träffas.

Lite äldre blir vi ju varje gång, men vi verkar på något sätt utvecklas åt samma håll. Karl har också ett stort matintresse och har dessutom utbildat sig till sommelier. Så när vi såg i påskas blev det lite matnörderi och dessutom gav han mig en finfin present; en söt sherry från vårt födelseår.

Denna sherryn har lagrats så länge att den är sirapsaktig och lite för söt att dricka rakt upp och ner, men Karl rekommenderade att hälla den över vaniljglass som dessert.

Det var jag inte sen att nappa på och föräldrarna fick också smaka. Det var riktigt, riktigt gott och även om det är en enkel dessert så platsar den ändå en enklare middagsbjudning.Vi åt köpeglass, så jag kan bara föreställa mig hur mycket godare det blir med hemmagjord glass. Slurp!

1982 Bodegas Toro Albala Don PX Gran Reserva

 

14 thoughts on “Enkel dessert: vaniljglass + sherry

  1. Det är fantastiskt gott att göra egen glass och smaksätta med PX och russin som marinerats i vinet. Då behöver du inte använda en så fin PX utan kan ta något lite enklare.

    Som sherrynörd måste jag bara påpeka att vinet du skriver om inte är en sherry (måste komma från Jerez) utan kommer från Montilla-Moriles. Men det är samma typ av vin.

  2. När Berras morfar levde fick vi nästan alltid glass tillsammans med någon frukt inlagd i något alkohol. Brukade alltid vara gott. Det här låter som en trevlig enkel dessert att ha bakfickan 🙂

Kommentera

