Foodies Festival, Hampton Court

Arrangörerna hade visst hoppats på lite bättre väder…

Förra helgen var det Foodies Festival vid Hampton Court och tack vare snälla Charlie fick jag och Laura gratisbiljetter. Vädret var tyvärr inte det bästa; regnet hängde i luften och det var riktigt kallt, men vi gjorde det bästa av situationen och gick omkring och provsmakade en massa gott,  köpte på oss en hel del och bara strosade runt. Bland annat fick jag testat popchips som är poppade potatischips och därför lite nyttigare eftersom de inte friterats. De var goda, men hela grejen med chips är ju att de ska vara lite flottiga, så någon ersättare tyckte jag inte de var. Whole Foods sålde bland annat supergoda grönkålschips, men de var väl dyra så jag får nog göra egna istället. Whole Foods prosecco för £2.50 glaset kunde man i alla fall inte få billigare, och med bubblor i glaset var det mycket lättare att stå ut med vädret. Tänka sig!

Det fanns bland annat pork pies, som är mäkta kaloririka och populära i England…

… liksom lite nyttigare veganska bakverk med frukt och grönsaker i för att göra dem extra saftiga. Riktigt goda!

Detta ståndet handlade vi en del ifrån och visst ser det gott ut?! Jag köpte bland annat spenatstrudeln som syns på bild och den var ganska god, men inte lika fantastisk som den såg ut. Laura var dock mycket nöjd med sina sallader som också syns på bilden.

Min lunch denna dag var denna fantastiska bahn mi från Bahn Mi 11 med grillat grisskött, koriander, chilisås och morot. Det är första gången jag provat dessa vietnamesiska baguetter men definitivt inte den sista – otroligt gott!

Vi tittade också på när skådespelerskan och tv-kocken Fay Ripley (från Kalla Fötter ni vet) lagade mat. Hon gjorde bland annat havsaborrerullar med pesto och dressad pasta samt små italienska mandelkakor. Blev lite sugen på hennes kokbok faktiskt. På bilden syns Fay till vänster, tjejen i mitten presenterade inslaget och var tyvärr riktigt jobbig att lyssna på och killen till höger kom upp från publiken för att hjälpa till att rulla kakor.

Det fanns även klassiska engelska bakverk såsom iced fingers och bakewell tarts och ursöta mini-victoria sponge.

Det fanns också godis-träd (!) till salu. Jag associerade såklart till presenten nr ett på 1980-talets barnkalas; halv gurka i lerkruka med geléhallon och annat på tandpetare.

På väg hem upptäckte vi att favorit-ginen Hendrick’s hade byggt upp en mysig hörna där de bjöd på gin & tonic och där man kunde köpa andra gindrinkar. Anledningen till att jag gillar Hendrick’s är smaken, då den har smak av både ros och gurka och smakar mindre enbär än andra ginsorter. Den ska dessutom serveras med en gurkskiva istället för limeklyfta i glaset vilket tar fram den friska gurksmaken ännu mer.

8 thoughts on “Foodies Festival, Hampton Court

  1. Foodie festival, ha ha, musikfestivaler kan slänga sig i väggen! Ser alldeles grymt ut, och mycket mer genuint än matmässor och annat man gått på…

    ÅH, Kalla fötter! Min absoluta favoritserie! Den hade försvunnit lite bak i hjärnan tills nu. Jenny var min favorit. Visste inte att hon var tv-kock!

    1. Var som sagt riktigt trevligt, även om mycket var inriktat på att sälja var dte inte lika kommersiellt som en mässa, utan småföretagare fick plats.

      Jag älskade också den serien! Men Karen var min favvis. 🙂

  2. Vilken cool matmarknad! Verkar ha funnits mycket gott. De här godisträden var betydligt snyggare än de man själv gav bort med den där hemska gurkan. Jag blev lite full i skratt när jag såg bilden med solstolarna och du säger att vädret var så där, för i många brittiska filmer sitter de halvklädda i sådana på badstränder där det blåser som attan och ser iskallt ut.

    1. Förutom vädret så var det en riktigt trevlig tillställning.

      Haha, jag antar att det är bilden man har av britterna, och när det väl är varmt sitter de under parasoller.

  3. Åh, det låter riktigt trevligt, vädret till trots! Tack för ännu ett tips – Bahn Mi 11 hamnar genast på listan 🙂

    1. Tack, det var det också. Ja, Bahn Mi 11 kan jag verkligen rekommendera, så gott att jag snart måste gå dit igen!

Kommentera

