Jubilee weekend

Veckan som gått har jag mest ägnat åt att gå på lägenhetsvisningar (den ena värre än den andra) samt titta på serierna Great British Menu och Silk.

Nu i helgen blir det långhelg; vi är lediga både måndag och tisdag för att fira att Queen Elizabeth II varit regent i 60 år. Sist Britain hade ett sådant jubileum av en drottning var när Queen Victoria regerade. Eftersom det var ett bra tag sedan går landet all out för att fira det. Det hänger vimplar med Union Jack på ungefär överallt i stan, det ansökes om tillstånd att ha gatufester (street parties), olika jippon dyker upp överallt i stan och i resten av landet. Dessutom blir det en gigantisk stor ‘parad’ på Themsen med allehanda båtar och drottningen kommer förstås att vara där.

Jag älskar all denna patriotism och jag önskar att vi svenskar var lite mer på detta vis.

För egen del ska jag fira jubiléet med att luncha med Gaby på Bistro Union på lördag, systerrestaurangen till favvon Trinity. Sen ska vi nog spana in balklänningar på V&A. På söndag blir det pompa och ståt på Towern och på måndag picknick. Naturligtvis visar sig den royalistiska stoltheten även i maten denna helg. Det kommer att bli mycket scones och finger sandwiches, bake well tarts och Pimm’s. Inte mig emot!

Trevlig helg till er alla (och särskilt till de som ska samlas och laga mat ihop)!

7 thoughts on “Jubilee weekend

  1. Jag älskar och engelsmännens patriotism, för det betyder att min kille är långledig och alltså kommit hem till Svedala och till sin fästmö 🙂
    Du var med oss i tanken. Nästa gång?!

  2. Så härligt! Jag blir helt glad i själen av fotona som trillar upp på facebook ett efter ett av vad vänner hittat på denna helg. Det är inte utan att det svider att vara i fel land just dessa dagar 🙂 Men jag har haft annat för mig som varit OK sysselsättning, om än inte lika tjusigt. Hoppas att du har/haft en skön lång helg!

Kommentera

