Pickis alternativa räkmacka (nästan)

För ett tag sedan fick jag syn på en icke-traditionell räkmacka hos Tina på Pickipicki och jag föll som en fura. När jag sedan skulle fixa till mackan gjorde jag som vanligt lite medvetna ändringar (majonnäs, English muffin) och en omedveten; av bara farten hamnade även avocadon i salsan trots att den skulle mosas ovanpå brödet, men smakerna fanns där och sklart var mackan riktigt god, precis som jag förväntat mig.

Nedan följer alltså min version, medan ni hittar Tinas ursprungliga här.

Räksmörgås med mango- och avokadosalsa, 2 portioner

Anpassat efter Tinas recept.

2 English muffin (eller ciabatta)

1 msk olivolja

1 mogen mango

0,5 rödlök

1 tomat

0,5 lime

1 näve färsk koriander

0,5 röd chili

2 mogna avokado

500 g räkor med skal

Hellman’s eller hemmagjord majonnäs

Dela mango, tomat och avokado i centimeterstora kuber. Finhacka chili, rödlök och koriander. Blanda i en skål tillsammans med limesaft och olivolja. Låt stå. Skala räkorna.  Dela muffinsen på mitten och rosta i brödrost. 

Lägg en klick majonnäs på bröden, skeda över salsan och toppa med räkorna. 

2 reaktioner på “Pickis alternativa räkmacka (nästan)

  1. Räkmacka är något jag bara kan bli riktigt akut-sugen på! En perfekt fredagsmiddag tycker jag. Det här inlägget påminner mig om att jag också har en variant på räkmacka i draft-stadiet. Ha en fin helg Hanna!

Kommentera

