Bistro Union, Clapham

Förra lördagen hade jag och väninnan Gaby en riktig mysdag. Vi träffades i Clapham på Bistro Union där vi åt en riktigt god lunch, sen tittade vi i några mysiga butiker på väg till Victoria & Albert Museum och en utställning om balklänningar från 1950-talet fram tills nu.

Bistro Union ligger på den mysigaste av gator; Abbeville Road, och det är kocken bakom Trinity, Adam Byatt, som öppnat upp även denna restaurang. Både Gaby och jag, som verkligen tycker om Trinity, hade höga förväntningar och vi blev verkligen inte besvikna.

Inredningen är enkel med en massa gamla detaljer och det hela ger ett väldigt charmigt intryck. Ett rum där man känner sig avslappnad och välkommen. Menyn såg ut som en anteckningsbok från 1950-talet och den erbjöd en massa smårätter, en hel del förrätter, varmrätter och enkla desserter. Vi valde att prova en hel uppsjö av smårätter, som serveras hela dagen, och det var ett bra sätt att få lite känsla för vad som serveras, men vi efter att ha tittat oss omkring och sett vad de andra gästerna åt kommer vi nog inte nöja oss förrän vi provat oss igenom hela menyn, för allt såg riktigt gott ut, och precis den typ av mat jag tycker om.

Kycklingpatén var riktigt len och fin i smaken med perfekt avvägning på leversmaken. Även det rostade surdegsbrödet var otroligt gott.

Gaby ville testa deras korvar inlindade i smördeg och även de var otroligt goda, mycket godare än jag förväntat mig.

Sparris måste man ju äta när det är i säsong och det var kul att äta det med såpass annorlunda tillbehör; hasselnötssås och ansjoviscreme om jag inte missminner mig.

Inlags makrill med rödlök, gr8slök och gräddfil kändes otroligt svenskt och var en fröjd för gommen.

Skink-terrinen var god, men den hemgjorda piccalilli som serverades till var aningen för skarp för min smak. Jag tyckte att den tog över för mycket och maskerade den fina köttsmaken.

Kanin- och grönärtröra. Lite som en rillette och jättebra avvägning på smakerna.

Eftersom paret bredvid oss njöt högljutt av sina glassar var jag tvungen att prova den de tyckte bäst om – honeycomb. Den kom serverad i en glasburk, vilket är genialiskt när man tänker efter.

Både Gaby och jag tyckte verkligen om Bistro Union och kommer absolut att komma tillbaka. Maten var vällagad och höll fokus på säsongsråvaror av bra kvalitet, men ändå är priserna otroligt blygsamma. För allt ovan, samt ett glas vin för £8, en cola, en kaffe och dricks betalade vi bara 200 svenska kronor vardera. Bättre mat ute för de priserna tror jag inte man kan uppbringa mer än i tex China Town.

Bistro Union
40 Abbeville Road
Clapham
London SW4 9NG
Tel: 0207 042 6400


5 thoughts on “Bistro Union, Clapham

  1. En utställning om balklänningar?! DEN vill jag gå på! Åååh, att den inte är en aning närmare mig! 😉 Och honeycombglass låter HUR gott som helst; jag undrar ofta varför vi inte har mer honeycomb här, det är ju jättesmaskigt! Så fint att få glassen serverad i glasburk också ❤

    1. Inte för att strö salt i såret, men den var riktigt bra!

      Undrar också avrför honeycomb inte är mer poppis hemma, det är ju så gott!

Kommentera

