Vinoteca, Soho

Vinoteca poppar upp som små svampar här i stan och när Vinoteca Soho slog upp sina portar för en dryg månad sedan insåg jag att det nog var dags att testa så förra veckan gick Sinead och jag dit och åt middag.

När vi kom dit direkt efter jobbet var det ganska tomt i lokalen, men den fylldes ganska bra med folk efter en stund. Tycker alltid det är roligare med lite liv och rörelse än att sitta själv i en ödslig restaurang. Och i en så tätbefolkad stad som London betyder en folktom restaurang oftast att den inte är vidare bra.

Vinoteca har en diger vinlista och den dagen vi var där kunde man få smaka tre brittiska viner med varsitt litet tilltugg för £15. Trevligt att promota inhemska viner, och de blir bara bättre och bättre. Vi hoppade dock över erbjudandet och valde istället en flaska Muscadet men den hade tagit slut så vår sommelier rekommenderade en Chablis istället och den var mycket god.

Menyn var tydligt säsongsinspirerad vilket alltid är trevligt, så till förrätt åt Sinead grön sparris med skinka och krispigt ägg. Vällagat och gott.

Jag valde getostfyllda friterade zucchiniblommor med tomatsallad som också var riktigt gott.

Istället för varmrätt valde Sinead en förrätt till; pilgrimsmussla med morotspuré, som var god men aningen fjuttig i storleken även som förrätt.

Jag valde grillad fisk (har tyvärr glömt vilken, fiskarter är inte min starka sida) som var smakrik och god och serverades med en sallad på fänkål, kronärtskocka och apelsinfiléer. Smakmässigt fungerade smakerna bättre än jag trodde, men jag hade förväntat mig delvis varma tillbehör eller i alla fall en ljummen sallad, och det faktum att den var kall var lite tråkigt.

Eftersom Sineads två rätter var ganska små valde hon en dessert också; citron- och fläder drizzle cake med rabarber och vispad grädde.

På det stora hela är Vinoteca Soho ett trevligt ställe men jag tycker det saknar lite wow-känsla när det gäller matlagningen (ni märkte kanske av avsaknaden av superlativen?). De flesta rätter skulle man kunna laga hemma om man ville (om än kanske inte lika snyggt upplagda), och jag tycker att det ska vara lite högre nivå när man äter ute. Det är ju kockens talang man vill se på tallriken.Vällagat räcker tyvärr inte hela vägen för mig.

Vinoteca Soho

53-55 Beak Street

London W1F 9SH

9 thoughts on “Vinoteca, Soho

  1. Den dagen det öppnar ett vinoteca här på Öland kan jag tänka mig att springa naken över Ölandsbron. Här finns inget sådant så långt ögat kan nå… Jag får verkligen bege mig till London! Men som sagt, vi är ju sugna på en höstweekend… Det här stället ser ju riktigt trevligt ut, och maten såg toppen ut! Gott med getostfylld zucchiniblomma (svårt att få även det i Sverige…) och ett sådant där krispigt ägg har jag aldrig sett förut, men är övertygad om att jag skulle älska det! Kram!

    1. Ja, tror nog inte Vinoteca tänker öppna just på öland härnäst, så du är safe. Tycker verkligen ni ska boka den höstweekenden, så kan jag visa er restauranger även bättre än Vinoteca 😉 Kram

    1. Hej Amy, har varit sjuk ett tag så inget vidare, + flytt och annat på det. Men är tillbaka nu iaf. Hoppas allt är bra med dig! Kram

Kommentera

