Taste of London del I

I lördags var jag ju på Taste of London och jag inser att jag har så mycket att rapportera därifrån att det är bäst att jag delar upp det.

I slutet på förra veckan hade det regnat massor och eftersom mässan hölls i Regent’s Park på gräs hade de lagt en massa trädäck att gå på så man slapp bli lerig. Många restauranger (hela listan hittar ni här) fanns med och erbjöd 3-4 rätter vardera, som man kunde välja mellan. De flesta hade tre rätt så billiga rätter och en signature dish som kostade lite mera och ofta innehöll mer påkostade råvaror.

Av de restauranger vars mat jag inte smakade på som jag ändå tycker är värda att nämna är t ex Barbecoa, Jamie Olivers och Adam Perry Langs nyaste tillskott (men den har funnits ett tag), en köttrestaurang i the City. Kön sinade aldrig och deras burgare såg fin ut.

Opera Tavern fanns på plats med sina mini-burgare men med tanke på hur ofta jag äter där hoppade jag över det denna gången.

Billiga kedjan Busaba Eathai fanns också på plats, men där har jag också ätit tillräckligt ofta för att veta att maten är bra. Roligare att testa de som finns på att-äta-listan (jodå jag har en sån).

Savoy hade både Gordon Ramsay-restaurangen Savoy Grill representerade liksom River Restauant där personalen såg riktigt uppsnofsade ut.

Svenska Rekorderlig Cider fanns med, både den och Kopparbergs är jättepoppis i England just nu, konstigt nog. Brittisk (och fransk) cider är ju så mycket godare än sötsliskig svensk.

Trinidad och Tobago fanns representerade med dansare i fjädrar och paljetter och det finns en hel Thailändsk avdelning som jag faktiskt inte riktigt hann med.

Club Gascon fick pris för bästa rätt på mässan, och den ser ni ovan. Det var en ostig historia med Marmite serverad i en Marmiteburk, med surdegsbröd till. En tjej som stod bredvid mig testade den och älskade den, men jag vågade inte prova då jag inte alls är förtjust i Marmite (det typiskt brittiska jästiga pålägget).

Idolen Heston Blumenthal fanns representerad med sin pub utanför London, Hinds Head, men maten såg faktiskt tråkig ut jämfört med andra, så jag smakade ingenting.

L’animas signaturtallrik var fettucine med svart tryffel och det hade jag gärna ätit om jag haft plats över i magen. På mässan trendade helt klart tryffel, liksom fläskkött och långlagat. Inga överraskningar där inte.

Varje dag på mässan fanns det två pass att köpa biljetter till och under mitt plats kunde man bland annat lyssna på Jason Atherton som har tränat hos Gordon Ramsay och är känd för sin London-restaurang Pollen St Social och från teve. Han var bland annat domare i Great British Menu. Det var intressant att lyssna på honom. Han föredrar naturliga smaker och väljer alltid de allra bästa råvaror och berättade dessutom vad de kostade. Sen bjöd han upp två ifrån publiken att laga mat med honom. Riktigt kul!

Missa inte inlägg nummer två när jag redogör allt jag provsmakade. Stay tuned.

14 thoughts on “Taste of London del I

  1. Jag förstår att det kan vara bra att välja ut vad man vill smaka annars rullar man väl ut från mässan. Jisses så mycket olika mat.

  2. Vad fint det ser ut! Jag ser att Angostura var där, Västindiens största romproducent. Det är i stort sett bara rom och kryddor som är värt att handla i Tobago och mitt förråd börjar sina, så jag ska se till att handla lite med mig hem när jag åker.

  3. Loooooord! Jag dör lite när jag läser igenom alla dina TOL-inlägg. Allting verkar ju helt fantastiskt! Om det ändå fanns något liknande i Göteborg.

    Hoppas allt är bra med dig annars, läste att du fått ny lägenhet – HURRA!!!!

    1. Du får komma hit när den går nästa år 🙂

      Tack, bara jag kom ut ur den lägenheten så känns allt mycket bättre. T o m att leva i en kappsäck hos vänner 🙂

  4. Vilket bra och informativt inlägg! Känns nästan som att jag var där också (men bara nästan för magen kurrar) 😉 Kul att Sverige var representerat också! Marmite har jag inte vågat prova, det låter helt hemskt, fast det finns det mycket som gör som är jättesmaskigt så jag ska nog ge mig på det någon gång 🙂

    1. Tack fina du! Marmite smakar mest jäst, jag tycker det är förfärligt, men bäst att du gör din egen uppfattning.

  5. Ja, fy för för marmite, huga så himskt (på ren skånska) det smakar!
    men vilken matupplevelse du delar med dej av, helt otroligt och intressant att läsa och se!

Kommentera

