Taste of London del II

Det fanns som sagt 40 restauranger med 3-4 rätter vardera att välja mellan på Taste of London, och jag gjorde mitt bästa för att prova så mycket som möjligt. Även om portionerna är små åt jag alldeles för mycket och ändå fanns det en hel del till jag skulle velat prova.

Första rätten jag provade var från Jason Athertons Pollen Street Social; avocadopuré med krabba och majsmousse. Riktigt gott, men konsistensen gjorde att den kändes väldigt mäktigt och en större portion hade inte varit att tänka på. Kul nytänk tycker jag, majsmousse hade jag aldrig kommit på tanken att göra.

Näst på tur var La Gavroches rökta lax med god fyllning av färskost och gräslök, serverad med tryffelsås. Bra råvaror, enkelt tillagat men med tryffelsåsen till var det utsökt gott.

Mannen bakom La Gavroche är en riktig kockkändis; Michel Roux Jr, som snällt ställde upp på foto. Jag passade på när han poserade med en okänd tjej.

En av restaurangerna jag var mycket nyfiken på är Bar Boulud, driven av samma gäng som Daniel i NYC.

Deras ‘hotdog’ med briochebröd, lamm-merguezkorv, gräddfil, harissa och koriander var fantastiskt god och jag vill verkligen prova mera från deras meny. Riktigt gott är en klar underdrif och denna hotdog var också en av mässans mest populära rätter.

Ovan ser ni maten som man kunde köpa hos Gordon Ramsays Savoy Grill.

Jag föll förstås till föga för sirloinbiffen med potatismos och café de Paris-sås. Väldigt old school men mycket gott. Men jag har faktiskt ätit godare biff, även om denna var av hög kvalitet.

På Gordon Ramsays Maze var jag tvungen att prova en rolig dessert; ananas-, svartpeppar- och Bacardi-slush med hallonjelly och vaniljyoghurt. Faktiskt mycket svalkande och god, även om jag inte tror att den var så poppis.

Denna efterrätt från Corner Room har jag ätit på restaurangen, men den var så god att jag ville äta den igen. Getkaramell med getostpluppar, sprött kex, blåbär och shisogranité på toppen. Gott och uppfriskande och absolut inte för sött.

Sista efterrätten var en mango- och kardemummabrulé från Cinnamon Soho, Cinnamon Clubs nykomling. Äggkrämen var mycket god och smakkombinationen var riktigt god, liksom den lilla fruktsalladen på toppen, men jag saknade det knäckiga sockret på toppen.

I övrigt fanns det massor med långlagat kött och även om jag tycker att det är jättegott, så lagar jag det dels mycket själv och dels tycker jag inte att det riktigt passar årstiden med undantag för pulled pork som aldrig känns fel.

15 thoughts on “Taste of London del II

    1. Det varierade lite. Man fick nog 15-16 crowns för £10, och de flesta kostade 8-16 crowns medan specialrätterna låg över tjugo. Allt jag åt kostade £30, så kanske du får ett hum?!

  1. Oj, oj….vilken massa gott! Kul med den typen av festivaler! 🙂
    Har du flyttat än? Måste man alltid dela lägenhet med någon, är det pga av priset eller?

    1. Ja, helt klart min typ av festival 😀

      Bor hos en kompis nu men ska flytta om lite mer än en vecka. Det är tyvärr alldeles för dyrt att bo själv, särskilt om man vill ha någorlunda standard och inte bo långt långt ut, men t o m då är det riktigt dyrt. En stor del av lönen läggs på boende, helt klart. Även om jag delar betalar jag betydligt mer än man gör hemma.

  2. ÅÅÅÅH! Michel Roux Jr! Jag hade smällt av och dött kändisdöden! Majspuré var en rolig idé, och getkaramelldesserten låter väldigt spännande, speciellt eftersom du gillade den så mycket att du valde den IGEN över andra rätter du inte smakat! Den får kanske hamna på min bucket list (som jag inte har än) 😉

    1. Jag dog också lite när jag såg honom 🙂 Desserten är verkligen god så den platsar verkligen på din bucket list.

Kommentera

