Hemmagjord calamari är den bästa

I söndags blev jag vansinnigt sugen på calamari när jag gick förbi fiskdisken på Waitrose, så vi köpte en del och sen lagade jag ett berg av calamari till middag till Therése och mig.

Nu är det kanske inte lika lätt att få tag på färsk bläckfisk i Sverige som här, men om ni får tag i det så gör er egen calamari. Den smälter i munnen och smakar så gott så gott.

Jag tog med mig resterna till jobbet dagen efter och när jag lade upp min lunch i köket fick tallriken många längtande blickar, och någon vågade sig t o m på att norpa en, och de fick bra betyg. Då var detta alltså dagen efter, uppvärmda i micron. Inte i närheten som de smakade nygjorda och ändå otroligt goda.

Jag har bloggat om detta receptet innan, men det tål att påminna om vissa rätter, för detta, mina damer och herrar, är perfekt sommarmat med en god sallad och hemmavispad majo eller aioli till.

Calamari, 2 portioner

4-5 bläckfisktuber

3 msk mannagryn (funkar med mjöl i nödfall)

2 tsk paprikapulver

en nypa salt

matolja eller annan neutral olja

Till servering:

lime- och/eller citronklyftor

majo av något slag

Skär bläckfisktuberna i ringar. Häll mannagryn,  paprikapulver och salt i en stor fryspåse och skaka runt. Lägg i bläckfisken och skaka så att paneringen fördelas jämnt. Hetta upp 2 cm högt med matolja i en stor kastrull/sauteuse. Testa så att oljan är tillräckligt varm genom att fritera en liten brödbit, om den blir gyllenbrun och fin är oljan varm nog. Ta upp brödbiten och lägg försiktigt ned en handfull calamari. Akta dig från oljestänk och fritera tills de är gyllenbruna på båda sidor. Fiska upp dem med en tång eller hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper. Fortsätt att fritera några i taget tills alla är klara. Servera bums!

7 thoughts on “Hemmagjord calamari är den bästa

  1. Jag har bara ätit färsk bläckfisk på resor. Men det är ljuvligt gott! Tillsammans med aioli eller citronmajo. Mmm…

Kommentera

