Bästa pizzan! Santa Maria Pizzeria, Ealing

Ibland kommer jag inte riktigt ihåg hur jag får nys om saker och ting, men jag tror det var genom Twitter som jag fick nys om denna pizzeria i Ealing, som enligt Financial Times är en av de fem bästa pizzeriorna i London. Eftersom min kompis Jenny bor i Ealing, passade jag på att nämna detta för henne när jag skulle hälsa på henne i helgen, men när vi tog en promenad för att leta upp ett lunchställe så hade vi glömt bort det. Men så gick vi rakt på Santa Maria och det såg så mysigt ut att plötsligt hade det stora pizzasuget slagit till.

Vi nästan dreglade när vi såg vad de andra åt och det var riktigt svårt att välja mellan alla de goda konstellationerna. Slutligen fastnade jag för en pizza med buffelmozzarella, svamp och tryffelolja. Och herre gud, så god! Lätt bästa pizzan jag någonsin ätit och de hävdar att det är såhär man gör pizza i Neapel. Någon som vill resa dit med mig nu?!

Jennys precis lika goda pizza (jag vet för jag smakade) var toppad med prosciutto, parmesan, tomat och ruccola. Ojojoj, så god. Jag dog en smula, det kan jag villigt erkänna. Tyvärr (eller snarare; som tur är) ligger Ealing en bra bit ifrån där jag bor, men det är värt vilken omväg som helst, bara så ni vet.

När vi väl ätit pizzorna och kunde slita blicken från tallriken upptäckte vi att den lilla restaurangen verkligen var så mysig som den sµg ut. Och allt de serverade var italienskt. Viner, läsk, mineralvatten, glassen till efterrätt (som vi faktiskt hoppade över) etc.

9 thoughts on “Bästa pizzan! Santa Maria Pizzeria, Ealing

Kommentera

