Mat-Tinas grillade ostron

När jag var hemma i Sverige var det svårt att undgå sommarprogrammen med Måns, Ernst och Mat-Tina och särskilt Tinas program tyckte jag var rätt lyckat, och efter att hon grillat ostron med Robert Aschberg så var både mamma, pappa och jag sugna på att testa.

Pappa fick dessutom den eminenta uppgiften att öppna ostronen (vilket han var en fena på) och att sköta grillen. Mamma och jag drack mest vin och droppade på Tabasco.

Även om jag gärna äter ostron kalla, var det kul att testa att äta de varma (och låt dem bli riktigt varma) och de var lika goda såhär. Pappa tyckte att dessa var godare än kalla och för mamma var dett ostronpremiär.

Gör så här:

Fixa till en glödbädd i grillen. Öppna ostronen och ta bort ‘locket’. Lägg ostronen direkt på glöden tills de blir varma och krymper ihop lite. Lossa ostronen från skalet vid muskeln och pressa över citron och en-två droppar tabasco.

 

2 thoughts on “Mat-Tinas grillade ostron

Kommentera

