Festen

Bubbel är ett måste!

Jag råkade ju fylla år när jag var hemma i Skåne, och helgen innan min födelsedag ställde jag till med en fest för kompisarna. Det är alltid så roligt att samla vännerna och vi hade verkligen en rolig kväll! Tack för det hörni.

Menyn för kvällen såg ut såhär:

Ricottafyllda svampar med citron och persillade samt aioligratinerade blåmusslor som tilltugg

~~~

Lax med ärtmousse och kräftstjärtar

~~~

Dovhjortsstek och rostbiff med potatisbakelse, Madeirasås och små fina morötter

~~~

Fläderparfait med röda vinbär

~~~

Chokladtårta

Receptet till förrätten hittade jag i min nya favoritkokbok; Gourmet food for a fiver av Jason Atherton. För en gångs skull följde jag receptet till punkt och pricka men jag inser nu i efterhand att skulle jag nog vidgat vyerna lite. Missförstå mig rätt; det var en mycket god förrätt men jag tyckte ändå att den saknade det där lilla extra.

Till varmrätten improviserade jag fram en riktigt god potatisbakelse som var lätt att servera. Den, kött i skivor och morötter serverades direkt på tallrikarna och så fick man själv hälla sås vid bordet – ett upplägg som fungerade finfint.

Fläderparfait med mammaodlade röda vinbär

Chokladtårta med godaste chokladfrostingen. Bakad och fint dekorerad av mamma.

Förutom matbilder och recept (kommer i separata inlägg) vill jag även bjuda på några mingelbilder, det är ju trots allt gästerna som gör festen och jag hade verkligen en kanonkväll. Det är verkligen guld värt att komma hem och kunna krama om alla och äta en god middag och njuta av livet. Synd bara att tiden går så fort när man har roligt.

Skål!

Hej, hej, hemskt mycket hej!

Bästisen och jag!

7 thoughts on “Festen

  1. Ser underbart trevligt ut! Och att maten var god behöver jag inte ens gissa när det var du som stod för planerandet. 🙂 Stort grattis i efterskott!!!

  2. Det låter gott, ser fantastiskt ut, och vännerna och du var verkligen festsnygga. Verkar ha varit en otroligt lyckad tilställning!

  3. Vilken smarrig meny, det ser verkligen så gott ut alltihopa! Smart drag att skicka ut gästerna för att förbereda.
    Stort grattis till dej från oss så här i efterskott,
    hurra hurra!
    Kram

Kommentera

